Harimau Kertas

Harimau Kertas

Selepas Perang Arab-Israel 1967, juga dikenali sebagai Perang Enam Hari, Israel sentiasa cuba menonjolkan imej dirinya sebagai entiti yang kuat dengan tentera yang tidak dapat dikalahkan.

Bagaimanapun, operasi ketenteraan 7 Oktober yang dijalankan oleh gerakan penentangan Palestin Hamas dan serangan peluru berpandu dan dron Iran baru-baru ini terhadap Israel telah mencabar aura kebal rejim itu dengan serius.

Lebih 1,100 orang terbunuh apabila Hamas menjalankan Operasi Taufan Al-Aqsa di selatan Israel dan lebih 250 yang lain telah ditawan.

Berpuluh-puluh tawanan kekal di Gaza.

Tidak lama selepas Hamas melancarkan serangan mengejut, media Barat mengakui bahawa operasi itu mendedahkan kegagalan tentera Israel.

Le Monde menulis pada masa itu bahawa pertahanan tentera Israel “runtuh seperti rumah kad” dalam menghadapi serangan Hamas.

Berikutan operasi Hamas, tentera Israel mengisytiharkan perang ke atas Gaza untuk mencabut Hamas dan mengembalikan tawanan.

Hampir 200 hari selepas perang, rejim Perdana Menteri Benjamin Netanyahu telah gagal mencapai “kemenangan total” ke atas Hamas dan “memusnahkannya”.

Netanyahu telah cuba membuat kertas mengenai kelemahan dan keterbatasan rejim dalam menghadapi penentangan Palestin dengan berikrar untuk meneruskan perang sehingga menghapuskan Hamas.

Hamas yang tiada kesudahan

Sejak 7 Oktober, ketua tentera Israel, Herzi Halevi secara amnya bercakap mengenai “membongkar” daripada menghapuskan atau membasmi Hamas, satu istilah yang secara tersirat mengakui bahawa walaupun perang yang berlarutan tidak akan dapat memusnahkan kumpulan penentang.

Pada pertengahan Februari, penilaian oleh perisikan tentera Israel menunjukkan bahawa walaupun rejim itu membongkar keupayaan ketenteraan tersusun Hamas, ia akan terus beroperasi di Gaza.

Penilaian juga menunjukkan bahawa “sokongan tulen kekal” untuk Hamas di kalangan rakyat Gaza.

Pada bulan Mac, komuniti perisikan AS berkata dalam laporan tahunannya bahawa Israel mungkin akan menghadapi tentangan Hamas “untuk tahun-tahun akan datang”.

Pegawai Barat juga telah mengakui bahawa Israel tidak akan dapat mengatasi tentangan Palestin.

Ketua dasar luar EU berkata pada 18 Februari bahawa Israel memerlukan penyelesaian politik, bukan ketenteraan, untuk konflik dengan rakyat Palestin.

Bercakap semasa perbincangan panel di luar Persidangan Keselamatan Munich di Jerman ketika itu, Josep Borrell memberi amaran bahawa Israel tidak boleh mengalahkan Hamas melalui cara ketenteraan.

Israel telah menyebabkan rakyat Palestin kelaparan di Semenanjung Gaza dan membunuh lebih 34,000 orang di wilayah yang dikepung tetapi ia gagal mencapai matlamat ketenteraannya.

Susulan daripada serangan Gaza, Israel telah melakukan serangan yang kerap di Syria.

Serangan udara rejim itu telah membunuh penasihat tentera Iran yang telah dikerahkan ke Syria atas jemputan negara Arab itu untuk membantunya memerangi kumpulan pengganas seperti Daesh.

Beberapa penasihat tentera Iran termasuk seorang komander tertinggi telah dibunuh selepas serangan Israel merobohkan konsulat Iran di Damsyik pada 1 April.

Dua minggu kemudian, Iran melancarkan salvo lebih 300 dron dan peluru berpandu ke arah Israel sebagai tindakan balas terhadap pengeboman Israel.

Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) menggelar operasi itu sebagai “Janji Benar”.

Salvo besar Iran mengubah geopolitik di Asia Barat.

Silap kira Israel

Berikutan serangan balas Iran, beberapa pegawai Amerika menegaskan bahawa Israel telah salah mengira dengan teruk, memikirkan bahawa Tehran tidak akan bertindak balas dengan kuat, itu menurut The New York Times.

“Selepas jelas bahawa Iran akan bertindak balas, pegawai AS dan Israel pada mulanya menganggap skala tindak balas akan agak terhad, sebelum berebut untuk menyemak semula penilaian mereka berulang kali,” lapor akhbar Amerika itu.

Bekas komander pertahanan udara Israel Brigadier Jeneral Zvika Haimovich juga mengakui bahawa Iran adalah “kuasa besar dalam peluru berpandu balistik taktikal dan UAV.”

Komennya mengingatkan pengakuan serupa yang dibuat oleh bekas ketua Komando Pusat A.S. Kenneth McKenzie.

Dalam keterangan April 2021 di hadapan Jawatankuasa Perkhidmatan Bersenjata Senat, McKenzie berkata A.S. “beroperasi tanpa keunggulan udara sepenuhnya” buat kali pertama sejak Perang Korea kerana keupayaan dron Iran.

kerentanan Israel

Diplomat veteran Amerika Chas Freeman, yang berkhidmat sebagai duta AS ke Arab Saudi (1989–92), berkata Iran dengan berhati-hati menyerang sasaran tentera Israel semasa serangan dron dan peluru berpandunya.

“Nampaknya di pangkalan utama di selatan, di mana mereka menyerang, mereka dapat mencapai tahap ketepatan yang agak luar biasa,” katanya.

Freeman, kini seorang felo kanan di Institut Watson untuk Hal Ehwal Antarabangsa dan Awam Universiti Brown, menambah bahawa Israel berbohong tentang kerosakan yang disebabkan oleh serangan Iran.

“Apa yang mereka tunjukkan ialah mereka boleh menyumbat dan menjadikan pertahanan Israel terbeban.

“Mereka kini tahu di mana semua radar dan tapak peluru berpandu berada,” tambahnya.

Diplomat A.S. yang bersara itu menyatakan bahawa serangan dron dan peluru berpandu Iran telah mendedahkan kelemahan Israel.

“Iran berjaya membuat panik penduduk Israel…ia boleh mengatasi pertahanan Israel jika ia memilih untuk berbuat demikian dan Israel tidak boleh mempertahankan dirinya tanpa penyertaan aktif Amerika Syarikat, UK, Perancis, dan dalam kes ini Jordan,” katanya.

Freeman menambah, “Dari sudut pandangan strategik, dari sudut kuasa lembut, ia adalah satu kejayaan besar; Iran mencapai objektifnya dan ia meninggalkan Israel dengan dilema yang tidak dapat ditoleransi.

Israel tidak boleh terus berkelakuan seolah-olah ia boleh bertindak tanpa sebarang hukuman.”

Jika Israel sekarang membunuh seorang warga Iran, Tehran akan membalas dengan cara yang sama, kata Freeman.

Beliau menegaskan bahawa Iran telah mencapai peneutralan tentera Amerika di Teluk Parsi yang telah lama dicari selepas serangan ke atas Israel.

Operasi Janji Benar dan Operasi Taufan Al-Aqsa telah menggegarkan rejim Israel ke teras.

Operasi menjelaskan bahawa peraturan penglibatan di Asia Barat telah berubah sepenuhnya.

Operasi Janji Benar membuktikan bahawa Israel yang dianggap sebagai kuasa ketenteraan dan perisikan mutlak, tidak lebih daripada harimau kertas.

Operasi Taufan Al-Aqsa juga menghancurkan imej kebal Israel dan menyerlahkan hakikat bahawa era langgar lari telah berakhir.

Oleh Shahrokh Saei

Iran