200 Hari Kegagalan Israel Di Gaza

200 Hari Kegagalan Israel Di Gaza

Menandakan 200 hari sejak Operasi Taufant al-Aqsa menyaksikan tentera Israel menyerang Gaza dengan keganasan yang tidak pernah berlaku sebelum ini, persoalan utama kekal mengenai apa yang telah dicapai Tel Aviv.

Dengan pengakuan pegawai Israel, bekas ketua tentera dan pemimpin politik, serta penganalisis media, tentera rejim telah terperangkap di Gaza.

Kecuali kematian, kemusnahan, dan kekejaman yang dilakukan di Semenanjung Gaza, rejim penjajah telah gagal mencapai mana-mana matlamat rasmi dan tidak rasmi yang dinyatakan.

Matlamat yang dinyatakan secara rasmi adalah penghapusan Hamas, menghapuskan keupayaan ketenteraannya, mengembalikan tawanan Israel, dan menghalang mana-mana bahagian Gaza daripada menjadi risiko keselamatan kepada rejim penjajah pada masa hadapan.

Matlamat tidak rasmi, yang telah dinyatakan oleh menteri kabinet Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, adalah memindahkan penduduk Gaza ke Mesir, menawan semula Gaza, dan membina semula penempatan di Gaza.

Kedua-dua matlamat yang dinyatakan secara rasmi dan tidak rasmi adalah kegagalan besar oleh pengakuan Israel sendiri.

Menteri perang atau pemimpin tentera Israel cuba bercakap tentang kemenangan taktikal apabila mengumumkan penemuan aci terowong dan beberapa senjata ringan di sana sini atau bahkan pembunuhan pejuang mujahiddin.

Namun, pakar mengatakan ini adalah wajar kerana tentera Israel memiliki salah satu senjata dan teknologi yang paling berkuasa dan canggih di dunia.

Jika ia tidak dapat mencapai pencapaian taktikal mudah ini, maka berakhirnya ketenteraan Israel.

Ini bukan sesuatu yang patut dibanggakan oleh Tel Aviv.

Slogan perang, 200 hari lalu, bukanlah penemuan beberapa senjata di sini atau aci terowong di sana.

Pada hari-hari pertama serangan darat, tentera Israel menyerang dan menduduki utara Gaza dan kemudian mengundurkan tenteranya selepas beberapa bulan, mengisytiharkan misi tercapai.

200 hari kemudian, unit tentera Israel kembali ke utara Gaza, berjuang menentang pasukan mujahiddin Palestin di kawasan yang sama yang telah diceroboh pada hari pertama.

Separuh daripada tawanan Israel belum dibebaskan.

Separuh lagi dibebaskan melalui rundingan dengan Hamas.

Pasukan mujahiddin Palestin telah menggunakan peperangan gerila untuk menyerang hendap dan mengalahkan unit tentera Israel, (video muncul setiap hari yang memperincikan bukti serangan ke atas tentera dan kenderaan tentera Israel) memaksa seluruh briged berundur dari kawasan itu.

Apabila tentera Israel terpaksa berundur dari wilayah Palestin, kepimpinan politik rejim menggunakan propaganda dengan menukar kekalahan memalukan kepada percubaan untuk merujuk kepada kemenangan.

Ini jelas menunjukkan bahawa mujahiddin Gaza masih hidup, aktif, dan sangat jauh untuk dihapuskan.

100,000 peneroka Israel yang dipindahkan masih belum pulang ke penempatan mereka dalam sampul Gaza.

200 hari dan masyarakat Israel sangat retak dan terpolarisasi.

Berita kerap timbul mengenai perbalahan dan perpecahan di kalangan anggota kabinet perang yang ditubuhkan selepas 7 Oktober.

Orang awam Israel yang menuntut peletakan jawatan perdana menteri kembali ke jalan-jalan di Tel Aviv dalam massa mereka, menggesa pilihan raya awal dan gencatan senjata segera.

Tinjauan oleh laman berita Israel Maariv menunjukkan bahawa majoriti rakyat Israel tidak berpuas hati dengan perang ke atas Gaza.

Netanyahu dan menteri yang dia harapkan untuk kekal di pejabat bercakap tentang kemenangan atau selangkah lagi daripada kemenangan mutlak, manakala masyarakat antarabangsa, termasuk sekutu paling setia rejim, Amerika Syarikat, memberitahu Tel Aviv secara tertutup dan kadangkala ahli politik bercakap secara terbuka di tempat awam bahawa rejim penjajah telah tewas.

Rejim Israel bukan sahaja kalah di Gaza malah kehilangan imejnya di seluruh dunia.

Tahun yang panjang diperlukan untuk reputasi antarabangsanya pulih jika ia berjaya.

Terdapat kerugian besar lain, termasuk ekonominya, isu keselamatan yang berterusan serta “selepas” perang.

Selepas bercakap tentang beberapa senario, kepimpinan politik Israel masih sama sekali tidak tahu apa yang mereka rancang untuk lakukan apabila perang berakhir.

Kegagalan strategik untuk merancang untuk “hari selepas” ini mencerminkan kekurangan mana-mana strategi ketenteraan Israel di Gaza sepanjang 200 hari yang lalu.

Ketua perisikan tentera rejim telah meletak jawatan kerana kegagalan sekitar serangan Hamas 7 Oktober.

Aharon Haliva ialah tokoh kanan pertama yang berundur.

Lebih ramai lagi bersedia untuk mengikuti langkah keselamatan dan perisikan, termasuk Netanyahu yang berdepan penjara tetapi bertegas untuk meneruskan kempen pembunuhan terhadap wanita dan kanak-kanak selama mungkin untuk mengelak nasib yang tidak dapat dielakkan itu.

Apa yang berjaya dicapai oleh tentera Israel ialah pembunuhan orang awam.

Setakat ini, lebih 10,000 wanita dan lebih 12,000 kanak-kanak telah dibunuh beramai-ramai.

Lebih 17,000 kanak-kanak kini menjadi yatim piatu.

Beribu-ribu orang tua telah dibunuh.

Sekurang-kurangnya 8,000 orang awam masih hilang.

Beberapa anggaran meletakkan angka itu dalam puluhan ribu.

70,000 yang lain cedera, dan sekali lagi, majoriti daripada mereka adalah wanita dan kanak-kanak.

Pendudukan Israel juga telah membawa kelaparan, kebuluran, dan penyakit di seluruh Gaza.

Hampir semua rakyat Palestin bergantung kepada bantuan makanan untuk terus hidup.

Ramai yang kekurangan zat makanan.

Ini tidak lain hanyalah kemenangan tentera.

Terutamanya bukan kemenangan oleh tentera yang baru-baru ini memanggil 360,000 pasukan simpanan untuk menyertai semua batalionnya yang lain menentang kawasan seluas kira-kira 365 kilometer persegi.

Ini semua adalah tanda-tanda kebiadaban Israel, hukuman kolektif, dan pembunuhan beramai-ramai.

Di sebalik semua yang telah dilalui oleh rakyat Palestin di Gaza selama 200 hari, mereka enggan meninggalkan tanah air mereka.

Mereka enggan menyerah.

Hamas enggan menerima tekanan dalam rundingan.

Kumpulan itu terus menegaskan bahawa mereka yang dipindahkan dari utara Gaza mesti dibenarkan pulang.

Pergerakan mujahiddin tidak berundur dengan syarat-syaratnya dalam perjanjian gencatan senjata, yang memerlukan penarikan semua pasukan Israel dari enklaf dan pertukaran tahanan.

Laporan menunjukkan Netanyahu terdesak untuk perjanjian gencatan senjata.

Rakyat Palestin menegaskan bahawa syarat mereka mesti dipenuhi.

Pada dasarnya, rejim penjajah telah kalah di medan perang dan di meja rundingan.

Ini mencerminkan daya tahan unik rakyat Palestin di sebalik semua kesakitan dan kesusahan yang tidak pernah dialami oleh penduduk di planet ini pada abad ke-21.

Oleh Wesam Bahrani

Palestin