Komander Tentera Israel Ke-2 Meletak Jawatan Di Tengah-Tengah Perang Gaza

Komander Tentera Israel Ke-2 Meletak Jawatan Di Tengah-Tengah Perang Gaza

Ketua Komando Pusat tentera Israel merancang untuk meletak jawatan pada Ogos, dalam peletakan jawatan kedua oleh komander tentera pada hari Isnin, menurut media Israel.

Mejar Jeneral Yehuda Fox memaklumkan Ketua Turus Tentera, Herzi Halevi, mengenai hasratnya untuk berundur pada Ogos selepas memegang jawatan 3 tahun sebagai Jeneral yang bertanggungjawab di wilayah Tebing Barat, lapor penyiar awam Israel, KAN.

KAN, bagaimanapun, tidak menyatakan sebab di sebalik perletakan jawatan Fox yang dirancang, yang diumumkan beberapa jam selepas Mejar Jeneral Aharon Haliva, ketua Direktorat Perisikan Tentera tentera Israel, meletak jawatan kerana kegagalannya meramalkan serangan Hamas.

Akhbar Yedioth Ahronoth berkata peletakan jawatan Fox tidak berkaitan dengan kegagalan meramalkan serangan Hamas.

Akhbar itu berkata Fox adalah calon yang mungkin untuk menyandang jawatan lebih tinggi dalam tentera kerana penyiasatan terhadap serangan Hamas berkemungkinan mengakibatkan penyingkiran beberapa jeneral tertinggi.

Peletakan jawatan itu dibuat ketika Israel meneruskan serangan kejamnya di Semenanjung Gaza berikutan serangan rentas sempadan Hamas pada 7 Oktober tahun lalu, yang menurut Tel Aviv membunuh hampir 1,200 orang.

Bagaimanapun, sejak itu, Haaretz telah mendedahkan bahawa helikopter dan kereta kebal tentera Israel telah membunuh ramai daripada 1,139 tentera dan orang awam yang didakwa oleh Israel telah dibunuh oleh Mujahiddin Palestin.

Sekurang-kurangnya 34,151 rakyat Palestin telah terbunuh, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan 77,000 yang lain cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan keperluan yang teruk.

Perang Israel telah mendorong 85 peratus penduduk Gaza ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah kekurangan akut makanan, air bersih, dan ubat-ubatan, manakala 60 peratus daripada infrastruktur enklaf itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang, pada Januari, mengeluarkan keputusan sementara yang mengarahkannya menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

Palestin