Memo A.S. Menunjukkan Israel Melanggar Undang-Undang Antarabangsa

Memo A.S. Menunjukkan Israel Melanggar Undang-Undang Antarabangsa

Memo dalaman Jabatan Negara AS, dibocorkan kepada media, menunjukkan pegawai kanan telah memaklumkan Setiausaha Negara Antony Blinken bahawa mereka percaya Israel tidak mematuhi undang-undang antarabangsa.

Dokumen itu, yang pertama kali didedahkan oleh Reuters, menyerlahkan kebimbangan yang kuat di dalam Jabatan Negara dengan Blinken dinasihatkan bahawa jaminan Israel bahawa tenteranya menggunakan senjata yang dibekalkan AS di Gaza mengikut undang-undang kemanusiaan antarabangsa adalah “tidak boleh dipercayai dan tidak benar”.

Memetik serangan berulang tentera Israel ke atas infrastruktur awam di Gaza, pembunuhan “pekerja kemanusiaan dan wartawan pada kadar yang tidak pernah berlaku sebelum ini,” serta keengganan Tel Aviv untuk menyiasat atau menghukum mereka yang bertanggungjawab atas kekejaman menimbulkan “kebimbangan serius terhadap ketidakpatuhan” undang-undang antarabangsa.

Langkah-langkah Israel untuk menolak trak bantuan kemanusiaan secara sewenang-wenang daripada memasuki Semenanjung Gaza, yang telah mencetuskan kebuluran di kawasan itu, ditunjukkan dalam memo yang bocor.

Turut didedahkan dalam dokumen itu ialah hujahan Agensi Pembangunan Antarabangsa AS (USAID), yang menasihatkan Jabatan Negara bahawa kerajaan Israel sendiri percaya bahawa kebanyakan orang yang terbunuh oleh tenteranya di Gaza adalah orang awam.

“Pembunuhan hampir 32,000 orang, di mana GOI (Kerajaan Israel) sendiri menilai kira-kira dua pertiga adalah orang awam, mungkin merupakan pelanggaran terhadap keperluan undang-undang kemanusiaan antarabangsa,” memo itu memetik USAID sebagai berkata.

Memorandum Keselamatan Negara dikeluarkan pada bulan Februari, menurut Reuters.

Jumlah rakyat Palestin yang dibunuh oleh tentera Israel di Gaza telah meningkat kepada lebih 34,400.

Majoriti mangsa adalah wanita dan kanak-kanak, menurut kementerian kesihatan Gaza.

Menjelang 8 Mei, Blinken bersedia untuk melaporkan kepada Kongres sama ada dia percaya jaminan Israel kepada Rumah Putih bahawa bom yang dibekalkan AS digugurkan di Gaza mengikut undang-undang antarabangsa serta perundangan AS.

Jurucakap Jabatan Negara telah berkata bahawa agensi itu tidak mengulas mengenai dokumen yang bocor.

Walaupun memo itu turut menyebut agensi dan pegawai yang menyuarakan sokongan untuk bantuan ketenteraan A.S. untuk terus mengalir kepada tentera Israel tanpa sekatan, dokumen itu menunjukkan terdapat pandangan yang sangat bercanggah mengenai perkara itu dalam Jabatan Negara.

Badan antarabangsa, termasuk agensi PBB dan organisasi hak asasi manusia, telah mendokumentasikan jenayah perang Israel di Gaza dengan sokongan bantuan ketenteraan A.S., dan juga halangan sistematik bekalan bantuan kepada orang awam selama lebih setengah tahun.

Pentadbiran Presiden A.S. Joe Biden telah mengalami tekanan berat di dalam dan di peringkat global untuk menghentikan bantuan ketenteraan A.S. kepada pendudukan Israel.

Biden enggan berbuat demikian dan pentadbirannya berjaya melobi Kongres minggu lalu untuk meluluskan rang undang-undang yang termasuk bantuan ketenteraan maut tambahan kepada penjajah Israel dengan nilai lebih $17 bilion walaupun semakin meningkat seruan untuk mengenakan sekatan.

Sokongan itu telah membawa kepada kemarahan orang ramai dengan pelajar di universiti di seluruh Amerika memberontak terhadap hubungan AS dengan rejim pendudukan Israel.

Pengakuan terbaru kemungkinan jenayah perang Israel oleh penyokong tegarnya, Amerika Syarikat, datang ketika para pegawai di Tel Aviv telah berikrar untuk meneruskan dengan pencerobohan darat ke Rafah, bandar paling selatan di Gaza yang menempatkan lebih daripada satu juta penduduk Palestin yang mencari. tempat perlindungan.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah mengetuai amaran antarabangsa terhadap serangan darat Israel di Rafah sementara juga mengetuai gesaan untuk gencatan senjata yang semakin meningkat.

Amerika