Seruan Merebak Ke Israel Untuk Menamatkan Serangan Gaza

Seruan Merebak Ke Israel Untuk Menamatkan Serangan Gaza

Keretakan politik semakin melebar di Israel berikutan protes domestik yang meluas berhubung penerusan serangan rejim di Gaza.

Penunjuk perasaan di bandar-bandar Israel berhimpun pada hujung minggu untuk menyuarakan bantahan mereka terhadap pendekatan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu terhadap perang Gaza.

Israel mengisytiharkan perang ke atas Gaza sejurus selepas Hamas melakukan serangan mengejut di selatan Israel pada 7 Oktober.

Lebih 1,100 orang terbunuh dan hampir 250 yang lain telah ditawan semasa Operasi Taufan Al-Aqsa.

Lebih 100 tawanan dibebaskan dalam perjanjian gencatan senjata November lalu.

Tentera Israel berkata kira-kira 129 tawanan masih ditahan di Gaza, termasuk berpuluh-puluh yang dianggap mati.

Mereka telah kehilangan nyawa dalam serangan Israel ke atas Gaza.

Penunjuk perasaan di Tel Aviv dan Baitulmaqdis menggesa agar perang Gaza dihentikan dan memulangkan tawanan yang tinggal.

Mereka juga menuntut pilihan raya awal dan peletakan jawatan Netanyahu.

Penunjuk perasaan anti-Netanyahu dan keluarga tawanan bertempur dengan polis Israel di Tel Aviv pada hari Sabtu.

Penunjuk perasaan menyekat lebuh raya utama di Tel Aviv dan menyalakan api di jalan raya sementara polis melakukan beberapa tangkapan.

Dani Miran, bapa kepada salah seorang tawanan, menyeru Netanyahu dan kabinet perangnya untuk mencapai perjanjian gencatan senjata dengan Hamas.

“Isytiharkan penamatan pertempuran jika ia membawa kepada pengambilan tebusan,” kata Einav Zangauker, ibu kepada seorang lagi tawanan.

Dia membuat serangan hebat terhadap Netanyahu kerana gagal mengembalikan tawanan.

“Tiada kerusi [parlimen] di dunia yang sepadan dengan nyawa anak saya, atau nyawa 132 tebusan di Gaza.

“Berhenti berpaut pada kerusi anda,” kata Zangauker dalam ucapan kepada ribuan penunjuk perasaan.

Dia menuduh beberapa ahli pakatan zaman perang Likud memusnahkan jenayah Netanyahu.

“Anda tidak mencapai matlamat pertempuran dan anda membiarkan Netanyahu membunuh perjanjian untuk mendapatkan semula tebusan.

“Anda memutihkan jenayah Netanyahu terhadap tebusan.”

Keluarga tawanan dan penunjuk perasaan anti-Netanyahu turut mengadakan perhimpunan bersama di Baitulmaqdis.

Perhimpunan itu sama sekali berbeza daripada minggu-minggu sebelumnya kerana mereka sebelum ini telah mengadakan protes mingguan berasingan setiap malam Sabtu.

Mereka menyeru pembebasan tawanan dan menjerit “malu” apabila menyebut Netanyahu dan gabungannya.

Penunjuk perasaan juga berkumpul berhampiran kediaman Netanyahu di Caesarea dan kediaman Presiden Isaac Herzog di Baitulmaqdis Barat menggesa pilihan raya awal.

Penunjuk perasaan juga menggesa tentera supaya tidak melancarkan serangan tentera darat di Rafah, berkata serangan itu membahayakan nyawa tawanan.

Protes di Israel bertambah hebat selepas Hamas mengeluarkan video yang menunjukkan dua tawanan yang ditahan di Gaza yang menyeru rejim itu untuk mencapai kesepakatan dengan gerakan penentangan.

Terdahulu pada hari Sabtu, forum yang mewakili keluarga tawanan mengeluarkan kenyataan yang mengakui bahawa Israel telah gagal mencapai matlamatnya di Gaza melalui operasi ketenteraan.

“Selama setengah tahun, kami telah diberitahu bahawa tekanan tentera akan membawa kepada pembebasan tebusan. Strategi ini telah gagal.

“Hari ini kami menyeru semua anggota kerajaan: Jika satu-satunya cara untuk mencapai kesepakatan menyeluruh untuk tebusan adalah untuk menamatkan perang, tamatkan perang untuk membawa pulang tebusan kepada kami!”

Ia juga menuntut tentera Israel menghentikan pencerobohan darat yang dirancangnya ke Rafah.

Lebih separuh daripada 2.3 juta penduduk Gaza telah mencari perlindungan di bandar paling selatan wilayah itu, Rafah.

Ia adalah satu-satunya sudut jalur yang tidak menyaksikan pertempuran darat yang sengit.

Agensi PBB dan pertubuhan hak asasi manusia telah memberi amaran tentang malapetaka kemanusiaan jika Israel melancarkan serangan darat di Rafah.

Di samping gesaan antarabangsa untuk menamatkan perang kejam Israel ke atas Gaza, lebih ramai orang di dalam Israel menuntut rejim menghentikan serangan itu.

Rejim Netanyahu telah gagal menjatuhkan gerakan penentangan Palestin Hamas selepas hampir tujuh bulan serangan yang telah meragut nyawa lebih 34,000 orang, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak.

Namun begitu, Netanyahu berusaha untuk memanjangkan perang untuk menyelamatkan dirinya dari hari perhitungan kerana dia berada di bawah tekanan yang hebat kerana gagal menghalang Operasi Al-Aqsa Banjir.

Palestin