Adakah Serangan Hendap Gaza Melambatkan Pencerobohan Rafah?

Adakah Serangan Hendap Gaza Melambatkan Pencerobohan Rafah?

Pada hari Isnin, pergerakan mujahiddin Palestin Hamas menyasarkan pasukan penjajah Israel di medan periuk api yang disediakan dengan alat letupan dan peluru berpandu Israel yang tidak meletup di tengah Gaza.

Briged al-Qassam, sayap bersenjata Hamas, menyiarkan rakaman video yang disertai dengan kenyataan yang mengatakan ia menarik pasukan besar Israel ke dalam serangan hendap periuk api di kawasan al-Mughraqa yang mengakibatkan “14 tentera musuh mati dan cedera”.

Al-Qassam mendedahkan bahawa medan periuk api di mana tentera Israel dipikat disediakan dengan alat letupan dan peluru berpandu F16 Israel yang telah dijatuhkan pesawat perang rejim ke atas orang awam di Gaza tetapi gagal meletup.

Media Ibrani telah bercakap tentang pertempuran yang sukar di kawasan yang sama dengan laman berita Israel rotter.net melaporkan bahawa tiga askar dari tentera Israel terbunuh dan sebelas yang lain mengalami kecederaan dalam letupan periuk api di dalam Gaza.

Saluran media Israel lain mengedarkan laporan mengenai “insiden keselamatan yang sukar,” di mana tentera yang mati dan cedera telah dipindahkan dari sekitar pangkalan Nitzanim di utara Mughraqa, tengah Gaza.

Media Israel melaporkan helikopter mendarat di Hospital Barzilai di Ashkelon dan Hospital Soroka di Beersheba, membawa tentera yang mati dan cedera dari pangkalan Nitzanim.

Ini adalah serangan hendap kedua terhadap tentera Israel di kawasan yang sama dalam tempoh seminggu dengan sayap bersenjata Hamas menggunakan taktik serupa.

Pada 24 April, Hamas mengeluarkan kenyataan yang berbunyi:

“Para pejuang al-Qassam memikat dua pasukan berperisai Zionis ke dalam serangan hendap periuk api yang berasingan menggunakan alat letupan buatan dan peluru berpandu F16 yang dilancarkan ke arah orang awam dan tidak meletup di kawasan Mughraqa di tengah Semenanjung Gaza.”

Kumpulan mujahiddin Palestin telah menjalankan operasi perang ala gerila di Gaza selama kira-kira 7 bulan sebagai tindak balas kepada pencerobohan Israel dan sebagai pertahanan terhadap serangan darat tentera pendudukan.

Ramai menjangkakan pasukan mujahiddin Palestin akan menyerang hendap unit darat Israel.

Pakar percaya ini telah memberi kesan buruk kepada tentera Israel, memberi tekanan kepada kerajaan Netanyahu untuk mengundurkan tentera dari Gaza.

Serangan hendap telah mewakili aspek kualitatif tindak balas ketenteraan mujahiddin, menyebabkan kerugian manusia dan material ke atas tentera Israel dan menjejaskan semangat dan kesediaan tempur tenteranya.

Antara operasi yang paling ketara yang dilakukan oleh pasukan mujahiddin adalah serangan hendap yang sangat kualitatif di Khan Younis di selatan Semenanjung, khususnya Serangan Hendap Zana.

Al-Qassam mengesahkan bahawa pejuangnya mengatur serangan hendap yang terancang untuk satu unit askar penjajah, mengakibatkan korban dalam kalangan mereka, dan kenderaan yang disasarkan datang untuk menyokong pasukan infantri, menyebabkan serangan langsung.

Sehari selepas serangan hendap Zana, tentera Israel mengumumkan pengunduran semua tentera daratnya dari selatan Gaza.

Tidak diketahui sama ada keputusan itu diambil akibat serangan hendap ini atau banyak operasi serupa sebelum ini.

Akibat serangan hendap mujahiddin yang membawa kepada pengunduran tentera Israel dari Khan Younis dalam beberapa minggu kebelakangan ini, beberapa pegawai tentera kini takut pencerobohan darat di Rafah.

Petugas dan bekas jeneral Israel telah memberitahu media Israel bahawa operasi darat di Rafah akan menjadi satu kesilapan besar dan “serangan hendap strategik untuk Israel tentera Israel”.

Selain itu, puak Palestin terus melancarkan roket dari Semenanjung Gaza dan tempat lain.

Pada hari Isnin sayap bersenjata Hamas mengeluarkan kenyataan yang berbunyi “Briged al-Qassam mengebom ibu pejabat Briged Timur 769 Kem Gibor di Palestin yang diduduki utara dari selatan Lubnan dengan serangan roket pekat; sebagai tindak balas kepada pembunuhan beramai-ramai musuh Zionis di Gaza yang berdaya tahan dan pemberontakan Tebing Barat.”

Selepas tujuh bulan bertempur di Gaza, tentera Israel dan orang awam telah menjadi letih.

Kepimpinan Israel telah gagal mencapai matlamat yang dinyatakan untuk menghapuskan Hamas.

Satu-satunya cara bagi Tel Aviv untuk melarikan diri dari rawa Gaza adalah melalui rundingan tidak langsung dengan Hamas yang boleh membawa gencatan senjata dan yang lebih penting sebelum kebuluran merebak ke seluruh Semenanjung Gaza.

Pegawai Israel telah dituduh menggunakan kelaparan sebagai senjata perang untuk menekan Hamas di meja rundingan.

Ini sementara Hamas, yang mewakili semua puak mujahiddin Palestin dalam rundingan, menggunakan kekerasan terhadap tentera Israel untuk berdiri teguh di belakang termanya semasa rundingan dan mengelakkan pencerobohan Israel ke atas Rafah.

Palestin