Pengeboman Berterusan Israel Di Kawasan Semenanjung Gaza, Dan Hamas Membincangkan Cadangan Gencatan Senjata

Pengeboman Berterusan Israel Di Kawasan Semenanjung Gaza, Dan Hamas Membincangkan Cadangan Gencatan Senjata

Pada hari ke-207 perang Israel ke atas Gaza, tentera Israel terus mengebom pelbagai kawasan di Semenanjung, terutamanya bandar Rafah dan Khan Yunis, menyebabkan lebih banyak kematian dan kecederaan, meningkatkan jumlah kematian kepada 34,488 dan 77,643 cedera sejak 7 Oktober. .

Mengenai operasi Rafah, Setiausaha Negara AS Anthony Blinken berkata – semasa beliau berada di Riyadh – bahawa dengan ketiadaan rancangan untuk tidak mencederakan orang awam, Washington tidak dapat menyokong operasi ketenteraan besar di bandar ini yang terletak di jauh di selatan Semenanjung.

Beliau menyatakan harapannya bahawa Gerakan Mujahiddin Islam (Hamas) akan membuat keputusan yang tepat untuk menyokong cadangan gencatan senjata, sambil menyatakan bahawa pergerakan itu mempunyai cadangan yang “sangat murah hati”, dan beliau berharap ia akan mengambil apa yang disifatkannya sebagai keputusan yang betul dengan cepat, seperti yang dia katakan.

Bagi rundingan, Reuters melaporkan – memetik Saluran Berita Kaherah Mesir – bahawa delegasi Hamas meninggalkan Kaherah, dan ia akan kembali semula dengan jawapan bertulis kepada cadangan gencatan senjata.

Sementara itu, akhbar Haaretz berkata bahawa delegasi Israel akan berlepas ke ibu negara Mesir pada hari Selasa, untuk mengadakan perbincangan dengan pegawai Mesir berhubung permintaan Hamas untuk gencatan senjata sepenuhnya sebagai sebahagian daripada perjanjian pertukaran tahanan yang dijangkakan.

Palestin