Pejuang Hizbullah Meletupkan Kereta Kebal Merkava Israel

Pejuang Hizbullah Meletupkan Kereta Kebal Merkava Israel

Gerakan penentangan Lubnan Hizbullah berkata pejuangnya telah memusnahkan kereta kebal Merkava tentera rejim Israel di bandar Metula di utara Palestin yang dijajah.

Menurut kenyataan dari Hizbullah, seperti yang dilaporkan oleh Al Manar TV yang berpangkalan di Beirut, mereka melepaskan peluru berpandu ke arah kereta kebal Merkava Israel yang membedil perkampungan Lubnan dan membahayakan orang awam dari tapak Metula.

Kereta kebal itu musnah, dan semua anak kapalnya terbunuh atau cedera.

Kenyataan itu juga mengatakan bahawa pejuang dari Mujahiddin Islam menyasarkan sekumpulan askar Israel di tapak Metula, menyebabkan kerugian yang disahkan dengan senjata yang sesuai.

Awal hari ini, Hizbullah mengumumkan bahawa sebagai tindak balas kepada serangan musuh “Israel” ke atas perkampungan selatan dan rumah awam yang berdaya tahan, pejuang Mujahiddin Islam menyasarkan penempatan Doviv dan Avivim.

Hizbullah telah terlibat dalam operasi menentang kedudukan Israel di sempadan Lubnan sejak 8 Oktober, sehari selepas rejim melancarkan perangnya ke atas Gaza berikutan Operasi Taufan Al Aqsa oleh gerakan mujahiddin Palestin, Hamas, awal hari itu.

Hizbullah berkata ia telah menyebabkan kerugian besar kepada rejim, tetapi pihak berkuasa Israel menyembunyikan jumlah sebenar kematian tentera dan tahap kerosakan material yang ditimbulkan.

Pergerakan itu juga berulang kali mengatakan bahawa operasinya menyasarkan bahagian utara wilayah yang diduduki bertujuan untuk memberikan sokongan kepada pejuang mujahiddin Palestin yang memerangi tentera Israel di Gaza, yang terletak di sempadan dengan bahagian selatan Israel- tanah yang diduduki.

Lubnan