Tentera Yaman Menyiarkan Ketika Serangan Ke Atas Kapal Israel

Tentera Yaman Menyiarkan Ketika Serangan Ke Atas Kapal Israel

Angkatan bersenjata Yaman menyiarkan ketika serangan ke atas kapal Cyclades pada malam Selasa.

Menurut rangkaian al-Masira Yaman, kapal ini, yang menuju ke pelabuhan Palestin yang dijajah, telah diserang oleh beberapa dron di Laut Merah awal pagi tadi.

Jurucakap angkatan bersenjata Yaman mengumumkan pada pagi Selasa bahawa tentera negara itu menyasarkan 2 kapal pemusnah Amerika dan 2 kapal Israel di Laut Merah dan Lautan Hindi dalam operasi baharu sebagai solidariti dengan rakyat Palestin.

Kami menjalankan operasi ketenteraan terhadap kapal perang musuh di Laut Merah, termasuk 2 kapal pemusnah Amerika, menggunakan beberapa dron, Brigedier Jeneral Yahya Saree dipetik oleh saluran berita Al-Masirah Yaman.

Sambil menyebut operasi itu berjaya, Saree berkata bahawa Tentera Laut Yaman, Peluru Berpandu dan Tentera Udara menjalankan operasi bersama di Laut Merah dan serangan itu tepat.

Jurucakap itu menambah bahawa kapal Cyclades di Laut Merah dan MSC Orion di Lautan Hindi juga disasarkan menggunakan kaedah menipu dan penyamaran, mengatakan kedua-dua kapal itu menuju ke pelabuhan Eilat di wilayah Palestin yang diduduki.

Beliau mengulangi bahawa operasi ketenteraan Yaman adalah untuk menyokong rakyat Palestin yang tertindas dan mempertahankan kedaulatan negara itu sendiri.

Akhirnya, jurucakap angkatan tentera Yaman menegaskan bahawa operasi akan diteruskan selagi rejim Israel yang disokong AS meneruskan pengepungan ke atas Gaza dan meneruskan perang pembunuhan beramai-ramai di sana.

https://en.irna.ir/news/85462584/Yemeni-army-releases-moment-of-attack-on-Israeli-ship

Yaman