Carte Blanche Untuk ‘Serangan Pengganas’

Carte Blanche Untuk ‘Serangan Pengganas’

Polis Amerika telah mengamalkan dasar kuku besi terhadap pelajar universiti yang telah mengadakan protes secara aman di kampus kolej sebagai solidariti dengan rakyat Palestin di Semenanjung Gaza.

Polis yang membawa perisai rusuhan menceroboh sebuah bangunan di Universiti Columbia, Los Angeles, dan mematahkan demonstrasi pro-Palestin.

Penunjuk perasaan telah menghalang diri mereka di Dewan Hamilton di UCLA di New York pada awal Selasa.

Mereka menduduki bangunan itu selepas pihak pengurusan berkata ia mula menggantung pelajar yang enggan memenuhi tarikh akhir untuk bersurai pada hari Isnin.

Rakaman video yang tersebar di media sosial menunjukkan individu yang sealiran dengan kumpulan pro-Zionis, pro-Israel menyerang pro-Palestin yang telah berkhemah di kampus kolej.

Serangan itu berlaku beberapa jam selepas polis menyerbu Hamilton Hall.

Ramai penyerang, yang tidak bergabung dengan universiti, berpindah ke kampus dan bertempur dengan penunjuk perasaan pro-Palestin berhampiran perkhemahan khemah yang telah mereka pasangkan.

Polis tidak campur tangan untuk menghalang vigilante daripada memukul pelajar yang menuntut universiti mereka berhenti menjalankan perniagaan dengan Israel atau syarikat yang menyokong serangan kejam rejim ke atas Gaza.

Beberapa jam selepas pergelutan, polis memasuki kampus Colombia dan membersihkan perkhemahan.

Polis New York menahan hampir 300 orang di Universiti Columbia pada hari Selasa.

Penunjuk perasaan pro-Palestin di UCLA menuduh pro-Israel melakukan serangan pengganas.

“Serangan yang mengancam nyawa yang kami hadapi malam ini tidak kurang daripada tindakan keganasan yang mengerikan dan keji,” kata kumpulan UC Divest di UCLA dalam satu kenyataan yang dilaporkan oleh akhbar kolej, Daily Bruin.

Mereka mengkritik pemimpin kolej kerana tidak melindungi mereka.

“Penguatkuasa undang-undang hanya berdiri di pinggir halaman dan enggan berganjak ketika kami menjerit meminta pertolongan mereka,” katanya.

Tindakan keras polis terhadap pro-Palestin di universiti itu berlaku pada ulang tahun ke-56 tindakan serupa untuk membatalkan pendudukan Hamilton Hall oleh pelajar yang membantah perkauman dan Perang Vietnam.

Polis juga melakukan keganasan di universiti Amerika lain untuk menyuraikan penunjuk perasaan pro-Palestin yang aman.

Polis yang berpakaian rusuhan menutup perkhemahan di Universiti Arizona Utara di Flagstaff lewat Selasa.

Pegawai polis menahan kira-kira 20 orang kerana apa yang mereka panggil menceroboh.

Pegawai universiti sebelum ini mengugut bahawa pelajar akan menghadapi tuduhan jenayah jika mereka tidak bersurai.

Universiti Columbia telah menjadi pusat ketegangan antara penunjuk perasaan pro-Palestin dan polis selama dua minggu.

Protes di Universiti Columbia bermula pada 18 April.

Lebih 100 pelajar ditahan selepas universiti itu memanggil polis untuk mengosongkan perkhemahan penunjuk perasaan.

Sejak itu, protes kampus kolej yang pro-Palestin telah berlaku di seluruh negara.

Pegawai AS dan Israel telah menuduh bantahan universiti sebagai antisemit.

Bagaimanapun, pengkritik berkata dakwaan ini bertujuan untuk menutup mulut pembangkang.

Penganjur perhimpunan, yang sebahagiannya adalah Yahudi, berkata ia adalah gerakan aman yang bertujuan untuk mempertahankan hak Palestin dan menentang perang Israel ke atas Gaza.

Menurut pengiraan NBC News, polis AS telah menahan lebih 1,200 penunjuk perasaan pro-Palestin susulan demonstrasi kampus kolej sejak dua minggu lalu.

Protes pro-Palestin yang semakin meningkat telah menimbulkan kebimbangan mendalam dalam pentadbiran Presiden Joe Biden.

Tinjauan menunjukkan bahawa majoriti anak muda Amerika tidak berpuas hati dengan pengendalian Biden dalam perang Gaza kerana penunjuk perasaan pro-Palestin menuduhnya membenarkan pembunuhan beramai-ramai Israel.

Perluasan protes kampus kolej telah menambah penghinaan kepada kecederaan.

Pengundi muda boleh memainkan peranan penting dalam pemilihan semula Biden dalam undian presiden November.

Oleh itu, pentadbiran Biden cuba meredakan penentangan domestik yang semakin meningkat terhadap dasarnya terhadap perang kejam Israel ke atas Gaza.

Perjalanan Setiausaha Negara Antony Blinken ke Asia Barat untuk membantu menyelesaikan gencatan senjata antara Israel dan Hamas adalah selaras dengan usaha Washington untuk membendung protes pro-Palestin di negara itu.

Menurut NBC News, pegawai kanan White House semakin bimbang tentang perluasan protes kampus kolej dan melihat potensi perjanjian gencatan senjata antara

Israel dan Hamas mungkin satu-satunya perkembangan yang boleh memadamkan beberapa hentaman politik terhadap pengendalian konflik oleh Biden.

Akhbar berita AS juga mengatakan Biden bimbang tentang penyebaran protes pro-Palestin terhadap acaranya dan pegawai pentadbiran tertinggi yang lain pada bulan-bulan berikutnya.

Tetapi jelas tindakan tegas akan gagal membantu Washington menghentikan protes pro-Palestin.

Pentadbiran Biden menderita akibat menyokong perang Israel ke atas Gaza.

Melainkan pentadbiran Biden memberikan tekanan kepada Israel untuk menamatkan perang pembunuhan beramai-ramai ke atas Gaza, Washington perlu membayar harga yang lebih mahal untuk dasar gagalnya terhadap konflik itu.

Amerika