Iran Berkata Tindakan Keras Ke Atas Pelajar menanggalkan ‘topeng Kemunafikan’ Dari Wajah AS

Iran Berkata Tindakan Keras Ke Atas Pelajar menanggalkan ‘topeng Kemunafikan’ Dari Wajah AS

Jurucakap Kementerian Luar Iran pada Khamis mengecam pihak berkuasa AS kerana bertindak ganas terhadap pelajar yang membantah perang berterusan Israel di Semenanjung Gaza, dengan mengatakan “topeng kemunafikan” telah ditanggalkan “dari wajah pembela kebebasan hak bersuara dan manusia yang palsu”.

Menulis di X, jurucakap Kementerian Luar Nasser Kanaani berkata, “Langkah pihak berkuasa kerajaan AS untuk memutarbelitkan kebenaran dan menggambarkan kemarahan dan protes pelajar dan akademik yang tulen sebagai anti-Semitisme, untuk mewajarkan dan menggunakan alat penindasan ganas untuk membungkam protes aman dan perhimpunan pelajar pro-Palestin, tidak mengurangkan keburukan tindakan mereka.”

Kanaani seterusnya berkata bahawa sebilangan besar orang Yahudi telah menyatakan kebencian mereka terhadap jenayah Israel di Gaza dengan sokongan Amerika Syarikat.

“Sebilangan besar orang Yahudi, termasuk pelajar Yahudi, telah menyatakan rasa jijik mereka dengan jenayah kebencian rejim Zionis dan sokongan memalukan kerajaan AS terhadap rejim,” kata Kanaani.

Lebih 2,300 orang telah ditangkap di seluruh AS dalam tindakan keras terhadap protes universiti terhadap perang Israel di Gaza.

Polis juga memasuki Universiti Sains Po Paris pada hari Jumaat untuk mengeluarkan berpuluh-puluh pelajar yang mengadakan aksi duduk pro-Gaza di dewan pintu masuk, kata wartawan AFP.

Iran