Ansarallah Mengisytiharkan ‘Eskalasi Peringkat Keempat’ terhadap Israel – Apa Maksudnya

Ansarallah Mengisytiharkan ‘Eskalasi Peringkat Keempat’ terhadap Israel – Apa Maksudnya

Kumpulan Ansarallah Yaman mengumumkan pada hari Jumaat bahawa ia telah melancarkan “peringkat keempat peningkatan” terhadap Israel, sehingga perang Israel berakhir dan kepungan Gaza ditarik balik.

Yahya Saree, jurucakap tentera Ansarallah, berkata bahawa anggota Ansarallah “akan menyasarkan semua kapal yang menuju ke pelabuhan Israel di mana-mana kawasan yang kita capai tanpa mengira kewarganegaraan dan destinasi mereka.”

Tambahan pula, “kumpulan Yaman akan mengenakan sekatan menyeluruh ke atas semua kapal milik syarikat yang dikaitkan dengan pelabuhan Israel, sekiranya Israel melakukan pencerobohan darat ke Rafah,” menurut Saree.

“Jika musuh Israel melancarkan pencerobohan terhadap Rafah, kami akan mengenakan sekatan ke atas semua kapal yang dikaitkan dengan pelabuhan (Israel),” kata Saree, sambil menambah “dan kami akan menghalang kapal-kapal syarikat yang berkaitan dengan pelabuhan ini daripada melalui kawasan operasi kami, tanpa mengira kewarganegaraan dan destinasi mereka”.

Mengenai pencerobohan Israel yang dijangkakan ke atas Rafah, Saree berkata bahawa dalam kes pencerobohan sedemikian, Ansarallah “tidak akan teragak-agak untuk bersedia untuk jenis peningkatan yang lebih luas dan lebih kuat.”

Kenyataan Saree dibuat semasa perhimpunan besar di Sana’a, yang diadakan sebagai solidariti dengan rakyat Palestin.

Orang ramai telah berkumpul di ibu negara Yaman dengan membawa bendera Palestin dan melaungkan slogan anti-Israel.

Yaman juga mengutuk sokongan Amerika terhadap Israel, yang membolehkan Tel Aviv meneruskan perangnya terhadap Palestin.

Demonstrasi serupa juga dilaporkan di seluruh Yaman.

Komen Saree dibuat hanya beberapa jam selepas Abdel Malik al-Houthi, ketua kumpulan itu, secara rasmi mengumumkan pusingan keempat peningkatan, satu kedudukan yang disambut baik oleh Gerakan Penentangan Palestin Hamas.

Mengucapkan terima kasih kepada rakyat Yaman dan Ansarallah khususnya atas sokongan mereka, Hamas berkata bahawa perpaduan praktikal ini adalah lanjutan daripada kedudukan sejarah yang diambil oleh rakyat Yaman dalam mempertahankan Palestin.

Bermula pada bulan November, Ansarallah telah menyertai kumpulan Penentangan Arab lain dalam menyasarkan Israel di tengah-tengah serangan berdarah Israel terhadap Semenanjung Gaza.

Kumpulan lain termasuk Hizbullah Lubnan, Penentangan Islam di Iraq dan, sejak akhir-akhir ini, Penentangan Islam di Bahrain.

Kedudukan Ansarallah dikaitkan secara langsung dengan dasar Israel melaparkan rakyat Palestin di Gaza.

Tetapi bukannya menuntut penamatan kepungan Israel di Gaza, AS mula menyerang kedudukan Ansarallah di Yaman, membunuh dan mencederakan ramai.

Genosid Gaza

Pada masa dibicarakan di hadapan Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin, Israel telah melancarkan perang yang dahsyat ke atas Gaza sejak 7 Oktober.

Menurut Kementerian Kesihatan Gaza, 34,622 rakyat Palestin telah terbunuh, dan 77,867 cedera dalam pembunuhan beramai-ramai Israel yang berterusan di Gaza bermula pada 7 Oktober.

Lebih-lebih lagi, sekurang-kurangnya 11,000 orang tidak dapat dikesan, dianggap mati di bawah runtuhan rumah mereka di seluruh Semenanjung.

Pertubuhan Palestin dan antarabangsa mengatakan bahawa majoriti yang terbunuh dan cedera adalah wanita dan kanak-kanak.

Perang Israel telah mengakibatkan kebuluran teruk, kebanyakannya di utara Gaza, mengakibatkan kematian ramai rakyat Palestin, kebanyakannya kanak-kanak.

Pencerobohan Israel juga telah mengakibatkan hampir dua juta orang dipindahkan secara paksa dari seluruh Semenanjung Gaza, dengan sebahagian besar pelarian terpaksa masuk ke bandar Rafah di selatan yang padat berhampiran sempadan Mesir – yang telah menjadi terbesar di Palestin. penghijrahan beramai-ramai sejak Nakba 1948.

Israel mengatakan bahawa 1,200 askar dan orang awam terbunuh semasa Operasi Banjir Al-Aqsa pada 7 Oktober. Media Israel menyiarkan laporan yang menunjukkan bahawa ramai warga Israel terbunuh pada hari itu dengan ‘tembakan mesra’.

Yaman