Media Israel: Tentera Kita Tumbang Pada 7 Oktober Walaupun Mereka Berlatih Untuk Mencegah Serangan Serupa

Media Israel: Tentera Kita Tumbang Pada 7 Oktober Walaupun Mereka Berlatih Untuk Mencegah Serangan Serupa

Media Israel melaporkan kegagalan yang dialami tentera mereka pada 7 Oktober, walaupun terlibat dalam latihan ketenteraan yang menyerupai serangan serupa dengan “Taufan Al-Aqsa” yang dilakukan oleh Briged Al-Qassam, sayap tentera Gerakan Mujahiddin Islam (Hamas). ).

Saluran 12 Israel berkata bahawa Kakitangan Am memeriksa pangkalan Bahagian Gaza pada pagi Rabu, 72 jam sebelum serangan mengejut Hamas, dengan menyatakan bahawa latihan telah dijalankan untuk semua tapak tentera di Bahagian Gaza.

Ia menunjukkan bahawa hanya satu tapak tentera tidak menerima tanda kegagalan, merujuk kepada “Yifthah,” manakala tapak lain semasa latihan berada dalam keadaan tidak ada sepenuhnya dalam menghadapi pencerobohan ke pangkalan dan tapak tentera.

Saluran itu menunjukkan bahawa latihan itu termasuk menghadapi kemasukan infantri atau kenderaan ke tapak tentera tanpa kebenaran, merampas peralatan tempur dari depoh peluru, menyerbu bilik kawalan jabatan operasi dan bilik kawalan pagar, selain merampas kunci persenjataan. bilik.

Bagaimanapun, menurut saluran itu, 54 rekrut lelaki dan wanita terbunuh di tapak tentera Nahal Oz dan 10 yang lain ditangkap, sebahagian daripadanya masih di tangan Hamas, menegaskan bahawa tentera tidak dapat membetulkan kegagalan yang diperiksa dan ditemui beberapa hari lalu.

Pelantikan kontroversi

Mengenai pelantikan Leftenan Kolonel Shlomi Bandar sebagai ketua Bahagian Perisikan Tentera (AMAN) yang baharu bagi menggantikan Aharon Haliva yang meletak jawatan, Alon Ben David, seorang penganalisis hal ehwal ketenteraan di Saluran 13, berkata ia menimbulkan kontroversi.

“Reputasi profesionalnya telah tercalar, kerana peranannya dalam serangan 7 Oktober belum disiasat.” Ketika beliau mengetuai Bahagian Operasi.

Penganalisis tentera itu menambah, “Bahagian Perisikan adalah badan yang rosak dan patah dan sedang menyaksikan konflik dalaman, dan majoriti pemimpinnya mesti diganti.”

Kemudian dia menyambung, bertanya, “Adakah Bandar layak dan adakah dia orang yang betul?”

Dalam konteks yang berkaitan, Ketua Staf Herzi Halevy baru-baru ini meminta Perdana Menteri Benjamin Netanyahu untuk “menjalankan perbincangan strategik yang komprehensif di semua bidang, yang memerlukan keputusan yang seimbang, iaitu membina strategi jangka panjang,” menurut Saluran 12 Israel.

Menurut sumber yang sama, keengganan Netanyahu untuk mengadakan perbincangan ini menjejaskan tentera, kerana tidak mungkin untuk meneruskan pelaksanaan rancangan operasi sehingga keputusan dibuat, terutamanya kerana keadaan kekecewaan berlaku dalam perkhidmatan keselamatan.

Saluran itu memetik pegawai keselamatan Israel sebagai berkata, “Pencapaian taktikal tidak diterjemahkan ke dalam operasi strategik.

“Malah, kita berada dalam lingkaran yang kejam, tidak berkesudahan, dan ini memberi kesan kepada tentera dan sumbernya.”

Kata-kata terpukul

Sebaliknya, bekas Menteri Pertahanan Moshe Ya’alon menjawab kenyataan seorang menteri sayap kanan, dengan mengatakan bahawa Israel tidak dapat menamatkan keadaan di Gaza kerana kerajaan mempunyai orang yang tidak membenarkan keputusan tegas diambil, “tetapi sebaliknya mereka mahukan penguasa tentera Gaza, pentadbiran awam, dan pendudukan serta pengusiran orang Arab.”

Dia memberitahu Saluran 13, “Orang-orang ini menolak kemungkinan membebaskan orang yang diculik (banduan) kerana mereka lebih suka pendudukan, pemindahan, dan penempatan Yahudi di Semenanjung Gaza.”

Menteri Penempatan dan Misi Nasional, Orit Struk, berkata dua hari lalu, “Kerajaan yang menghantar askar berperang untuk menyelamatkan 22 atau 33 orang tidak mempunyai hak untuk wujud dan kekal.”

Palestin