10 Soalan Dan Jawapan Tentang Serangan Balas Iran Terhadap Israel

10 Soalan Dan Jawapan Tentang Serangan Balas Iran Terhadap Israel

1- Mengapa Iran menyerang Israel?

Pada 1 April, pesawat pejuang Israel menyasarkan bahagian konsular kedutaan Iran di Damsyik, dengan jelas melanggar undang-undang antarabangsa.

Serangan itu meragut nyawa 13 orang, termasuk seorang pegawai tinggi tentera.

Menyerang kedutaan negara lain adalah pelanggaran langsung Konvensyen Vienna mengenai Hubungan Diplomatik, yang menjamin ketakbolehcabulan kedutaan dan perlindungan daripada sebarang bentuk bahaya atau gangguan.

Sebagai tindak balas kepada tindakan yang menyalahi undang-undang ini, Ayatollah Seyyed Ali Khamenei, Pemimpin Revolusi Islam, berikrar untuk mempertanggungjawabkan rejim atas tindakan mengerikannya.

2- Apakah asas undang-undang bagi serangan Iran?

Artikel 51 Piagam PBB menyatakan bahawa “tiada apa-apa dalam Piagam ini boleh menjejaskan hak asasi untuk mempertahankan diri individu atau kolektif jika serangan bersenjata berlaku terhadap Ahli Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sehingga Majlis Keselamatan telah mengambil langkah-langkah yang perlu untuk mengekalkan keamanan antarabangsa. dan keselamatan.”

Artikel ini mengiktiraf hak negara untuk mempertahankan diri daripada serangan bersenjata.

3- Adakah serangan Iran ke atas Israel adalah permulaan perang?

Dalam serangannya, Iran menggunakan persenjataannya yang kurang canggih dalam kuantiti yang agak rendah.

Ia juga memastikan tiada infrastruktur atau tapak awam terjejas semasa operasi itu.

Pemimpin tentera Iran dengan jelas menjelaskan bahawa mereka tidak mencari peperangan dan serangan itu bertujuan untuk menghantar mesej kepada Israel.

Mereka bagaimanapun memberi amaran bahawa negara itu bersedia untuk bertindak balas dengan keras dan tegas terhadap sebarang pencerobohan baru oleh rejim Zionis.

4- Apakah jenis senjata yang digunakan oleh Iran dalam serangannya?

Senjata khusus yang digunakan oleh tentera Iran dalam serangan ke atas Israel belum didedahkan secara rasmi.

Tetapi kita mungkin masih dapat meneka apakah persenjataan yang digunakan dengan menganalisis video yang beredar dalam talian.

Negara itu dikatakan telah mengerahkan dron Shahed-136, serta peluru berpandu generasi ke-2 atau ke-3 seperti Paveh, Emad, Rezvan, dan Sejjil.

Beberapa spekulasi peluru berpandu balistik Fateh turut digunakan.

5- Apakah sasaran di Israel yang diserang oleh Iran?

Tokoh tentera negara itu tidak mendedahkan lokasi sebenar sasaran.

Mereka mengisytiharkan bahawa pangkalan tentera telah dipukul dari Bukit Golan yang diduduki ke Negev, dan berjaya dimusnahkan.

Menurut seorang pegawai kanan Amerika yang bercakap dengan ABC News, sekurang-kurangnya dua pangkalan tentera di wilayah yang diduduki telah diserang oleh 9 peluru berpandu balistik:

Pangkalan udara Nevatim dan pangkalan udara Negev.

Iran berkata tapak tentera yang musnah digunakan untuk melakukan serangan 1 April ke atas kedutaan Iran.

6- Apakah yang dicapai Iran dengan Operasi Janji Benar?

Seperti yang dinyatakan oleh pegawai negara itu beberapa kali, Iran tidak ingin memulakan perang tetapi ia mahu garis merahnya dihormati.

Ketua Komander IRGC telah menjelaskan bahawa operasi itu telah “membuka lembaran baru” untuk Iran dalam memerangi rejim Israel.

Mejar Jeneral Hossein Salami berkata mulai sekarang, Iran “akan bertindak balas dari buminya terhadap sebarang serangan Israel ke atas kepentingan, aset, pemimpin dan rakyat Iran di mana-mana bahagian dunia.”

7- Adakah Iran menggunakan semua keupayaan ketenteraannya untuk serangan itu?

Tehran mempunyai senjata yang jauh lebih canggih daripada yang digunakannya dalam serangan Sabtu terhadap Israel.

Senjatanya terdiri daripada peluru berpandu hipersonik serta UAV yang sangat canggih seperti Gaza.

Ia juga dipercayai memiliki ratusan ribu peluru berpandu dan dron pelbagai jenis.

8- Negara manakah yang membantu Israel dalam pertahanan udara?

Setakat ini laporan dan kenyataan rasmi menunjukkan bahawa A.S., UK, Perancis, dan Jordan membantu Israel memintas peluru Iran semasa serangan lima jam Tehran terhadap wilayah yang diduduki.

Sumber telah memaklumkan bahawa lebih banyak negara di rantau ini membantu Israel pada hari Sabtu berbanding negara yang diketahui umum.

9- Apakah reaksi Majlis Keselamatan PBB terhadap tindakan balas Iran?

Mesyuarat Majlis Keselamatan PBB bersidang selepas tindakan balas Iran dibahagikan.

Negara anggota seperti A.S. dan UK, yang telah menyokong Israel sepanjang kempen pembunuhan beramai-ramai di Semenanjung Gaza yang dikepung, mengutuk Iran tanpa mengaitkan sebarang tanggungjawab kepada rejim itu atas serangannya ke atas premis diplomatik.

Pihak lain seperti China dan Rusia, menegaskan bahawa punca ketegangan yang semakin memuncak di rantau itu adalah pencerobohan Israel sambil menekankan bahawa Iran mempunyai hak untuk bertindak balas terhadap serangan ke atas kedutaannya.

10- Adakah Israel akan bertindak balas terhadap tindakan balas Iran?

Meramalkan masa depan memerlukan kita memberi perhatian kepada faktor yang berbeza.

A.S. dan sekutunya di Barat telah menggesa Israel untuk melihat saga hari Sabtu sebagai “kemenangan” dan mengelak daripada bertindak balas terhadap tindakan balas Iran.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa Netanyahu dan kabinetnya berada di bawah tekanan yang melampau dan mempunyai sejarah bertindak melulu.

Mereka mungkin memutuskan untuk membuat satu lagi langkah bodoh kerana rejim telah dimalukan sebelum ini.

Iran