Iran Berikrar Untuk Bertindak Balas ‘Dalam Beberapa Saat’ Kepada Setiap Kesilapan Baru Yang Dilakukan Oleh Israel

Iran Berikrar Untuk Bertindak Balas ‘Dalam Beberapa Saat’ Kepada Setiap Kesilapan Baru Yang Dilakukan Oleh Israel

Dalam wawancara siaran Isnin, Ali Bagheri Kani, timbalan menteri luar negeri bagi hal ehwal politik, menyatakan perkara itu.

Dia menyatakan, “Mereka harus menjangkakan tindak balas yang lebih keras, lebih cepat, dan lebih segera jika mereka mengulangi kesilapan yang sama.”

“Kali ini, Zionis harus tahu ini bahawa mereka tidak akan mempunyai ruang masa selama 12 hari,” kata pegawai itu, sambil menambah, “Respons yang akan mereka terima [kali ini] tidak boleh diukur dengan [ piawaian masa seperti] hari atau jam, tetapi [akan datang dalam masa] beberapa saat.”

“Sekiranya terdapat apa-apa [ukuran] rasional dalam rejim Zionis, mereka [akan tahu ini bahawa mereka] tidak boleh mengulangi kesilapan strategik mereka dengan kesilapan lain,” tambah Bagheri.

Diplomat itu menggariskan bahawa Iran tidak memihak kepada ketegangan, tetapi pada masa yang sama memberi amaran bahawa Tehran tidak akan membenarkan sebarang bahaya kepada keselamatan negara dan kedaulatan negara.

“Ia adalah prinsip asas dan semua rangka kerja lain adalah berdasarkan prinsip ini,” katanya.

Zionis, kata pegawai itu, harus tahu bahawa jika kesilapan mereka mengenai konsulat Iran memerlukan tindakan balas yang sangat besar, maka kemungkinan niat jahat mereka terhadap tanah Iran akan “terutamanya memerlukan tindak balas yang lebih sengit.”

Tokoh-tokoh kanan politik dan tentera Iran, seperti Presiden Ebrahim Raisi dan Menteri Luar Hossein Amir Abdollahian, telah mengeluarkan amaran tentang reaksi yang lebih keras dan lebih kuat di tengah-tengah khabar angin tentang pencerobohan Israel yang akan berlaku.

Tindakan keganasan terhadap bangunan diplomatik Iran di Damsyik, ibu negara Syria, telah dilakukan oleh rejim Israel pada 1 April.

Jeneral Mohammad Reza Zahedi, komander Pasukan Quds Kor Pengawal Revolusi Islam (IRGC) di Iran, bersama timbalannya, Jeneral Mohammad Hadi Haji Rahimi, dan lima pegawai pengiring lain, semuanya syahid akibat serangan Israel. .

IRGC melancarkan peluru berpandu dan dron ke kawasan yang dirampas lewat Sabtu sebagai tindak balas.

Operation Truthful Promise, nama serangan balas, telah menyebabkan kerosakan pada tapak tentera Israel yang terletak di seluruh kawasan yang dikuasai Palestin.

Speaker Parlimen Iran, Mohammad Bagher Ghalibaf, mengisytiharkan pada hari Ahad bahawa tindak balas Tehran terhadap rejim Zionis adalah “tegas dan mencerahkan.”

Beliau juga menekankan bahawa pendirian bersatu rakyat Iran terhadap musuh Zionis, yang telah menyasarkan konsulat Iran, simbol kedaulatan negara, adalah “tegas dan mencerahkan.”

“Tindak balas tegas dan kuat mereka yang mempertahankan kedaulatan negara tercinta telah membawa kepuasan kepada setiap rakyat Iran yang menghargai maruah dan keselamatan negara kita yang terhormat,” tegasnya.

Ghalibaf menegaskan bahawa tindakan ketenteraan Iran sebagai tindak balas terhadap pencerobohan rejim Zionis terhadap premis diplomatik kita adalah selaras dengan Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Selain itu, beliau memberi amaran bahawa jika rejim Zionis atau sekutunya membuat kesilapan lagi, tindak balas Iran akan lebih teruk.

“Keinginan untuk membalas dendam terhadap rejim perampasan dan penindasan ini telah mencetuskan gelombang kegembiraan dan kebanggaan di kalangan umat Islam di seluruh dunia,” kata Ghalibaf.

Iran