Kebiadaban Semata-Mata

Kebiadaban Semata-Mata

Sebuah kumpulan hak asasi telah mendedahkan bahawa 13,000 rakyat Palestin dipercayai hilang di tengah-tengah perang genosida Israel ke atas Gaza.

Menurut Pemantau Hak Asasi Manusia Euro-Med, rakyat Palestin yang hilang mungkin terperangkap di bawah runtuhan bangunan yang diratakan, dihilangkan secara paksa, dibunuh, atau dikebumikan dalam kubur besar yang tidak bertanda.

Israel juga dituduh menyebabkan rakyat Palestin kelaparan untuk memaksa mereka meninggalkan kawasan pantai dan memberi ruang kepada orang Yahudi untuk menubuhkan penempatan di wilayah Palestin.

Kekejaman ini hanyalah puncak gunung ais.

Awal bulan ini, laporan yang diterbitkan oleh penerbitan Israel-Palestin +972 Magazine dan outlet berbahasa Ibrani Local Call, mendedahkan bahawa pegawai tentera Israel membenarkan sejumlah besar orang awam Palestin dibunuh terutamanya semasa awal minggu dan bulan perang Gaza. .

Memetik keterangan daripada beberapa sumber perisikan Israel, laporan itu berkata Israel telah menggunakan sistem kecerdasan buatan (AI) untuk mengejar anggota Hamas dan Jihad Islam.

Dua sumber berkata, pembunuhan sehingga 20 orang awam dibenarkan semasa serangan udara ke atas anggota pangkat rendah kumpulan penentang pada minggu-minggu awal perang.

Mereka juga berkata Israel menilai dibenarkan untuk membunuh lebih 100 orang awam dalam serangan ke atas pegawai tertinggi Hamas.

Sumber tersebut menyatakan bahawa amunisi tidak berpandu yang dikenali sebagai “bom bodoh” biasanya digunakan dalam serangan ke atas sasaran tersebut.

Penggunaan bom bodoh oleh Israel dengan bantuan AI untuk meratakan rumah penduduk Palestin di Gaza atas dakwaan mereka mempunyai kaitan dengan kumpulan penentang boleh membantu menjelaskan angka kematian yang mengejutkan tinggi di wilayah itu.

Penggunaan sistem AI berkuasa Israel dalam serangan Gaza telah memasuki wilayah yang belum dipetakan untuk peperangan lanjutan.

Tindakan itu juga telah menimbulkan pelbagai persoalan undang-undang dan moral.

Pakar hak asasi manusia PBB telah mengecam penggunaan kecerdasan buatan yang dikatakan oleh Israel di Gaza yang mengakibatkan jumlah korban yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas penduduk awam.

“Kami amat bimbang tentang dakwaan penggunaan AI untuk menyasarkan ‘rumah keluarga’ yang disyaki koperasi Hamas, biasanya pada waktu malam ketika mereka tidur, dengan peluru tidak berpandu dikenali sebagai bom ‘bodoh’, tanpa mengambil kira orang awam yang mungkin berada di dalam atau sekitar. rumah itu,” kata mereka.

Pakar-pakar itu menambah, “Jika terbukti benar, pendedahan mengejutkan mengenai penggunaan sistem AI oleh tentera Israel seperti ‘Gospel’, ‘Lavender’ dan ‘Where’s Daddy?’, digabungkan dengan usaha wajar manusia yang merendahkan untuk mengelakkan atau meminimumkan korban awam. dan infrastruktur, menyumbang kepada menjelaskan sejauh mana jumlah kematian dan kemusnahan rumah di Gaza,” kata pakar.

Mereka menegaskan bahawa perobohan yang disengajakan ke atas rumah penduduk Palestin di Gaza adalah jenayah perang.

“Pemusnahan perumahan, perkhidmatan dan infrastruktur awam yang sistematik dan meluas mewakili jenayah terhadap kemanusiaan, tempat tinggal, serta pelbagai jenayah perang dan tindakan pembunuhan beramai-ramai seperti yang diterangkan oleh Pelapor Khas PBB di Wilayah Palestin yang Diduduki dalam laporannya baru-baru ini kepada Majlis Hak Asasi Manusia,” kata mereka.

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu telah berulang kali berkata perang yang diisytiharkan ke atas Gaza bertujuan untuk “memusnahkan” Hamas, impian yang setakat ini masih sukar difahami kerana sokongan yang semakin meningkat untuk penentangan Palestin.

Netanyahu juga telah berkata tentera Israel akan meneruskan perang sehingga “kemenangan total” ke atas Hamas.

Tetapi, matlamat perang Israel telah diragui.

“Dengan pegawai awam Israel menyertai gesaan agar rakyat Palestin meninggalkan Gaza, mengambil kembali Gaza untuk membina penempatan semula, dan keghairahan yang nyata yang dinyatakan oleh bekas pegawai kerajaan AS yang terkenal untuk hartanah di tepi pantai Gaza, tidak ada keraguan bahawa niat Israel jauh melampaui tujuan kekalahan tentera Hamas,” kata pakar PBB.

Negara-negara Barat, khususnya A.S., telah melemparkan sepenuh perhatian mereka di belakang perang pembunuhan beramai-ramai Israel ke atas Gaza.

Mereka mendakwa bahawa Israel mempunyai hak untuk mempertahankan diri daripada serangan yang dilancarkan oleh kumpulan penentang Palestin.

Tetapi, negara-negara yang menganggap diri mereka sebagai pejuang hak asasi manusia yang terkemuka telah menutup mata terhadap pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh Israel di Gaza.

Palestin