Kebocoran Baru Mendedahkan Kegagalan Tentera Israel Pada 7 Oktober

Kebocoran Baru Mendedahkan Kegagalan Tentera Israel Pada 7 Oktober

Media Ibrani mendedahkan kebocoran baharu yang menonjolkan beberapa ciri kegagalan Israel dalam menangani penentangan Palestin semasa operasi Banjir Al-Aqsa pada 7 Oktober.

Laporan di Saluran 12 Israel mengatakan bahawa kebanyakan tapak tentera yang terletak di sempadan dengan Semenanjung Gaza telah gagal dalam kempen pemeriksaan rutin, yang dijalankan oleh tentera 3 hari sebelum operasi 7 Oktober.

The Times of Israel memetik laporan itu sebagai berkata bahawa tentera melakukan pemeriksaan mengejut pada 4 Oktober, tepat 72 jam sebelum Taufan Al-Aqsa.

Menurut laporan itu, hanya satu pangkalan tentera di bahagian yang ditempatkan di sempadan Gaza boleh memperoleh tanda kejayaan dalam pemeriksaan itu.

Antara keputusan yang didedahkan oleh laporan saluran itu ialah tapak tentera di sempadan Gaza gagal menghalang pencerobohan besar, seperti menghalang orang yang tidak dibenarkan masuk dengan berjalan kaki atau menaiki kereta tanpa kebenaran;

Serta kegagalan untuk menghalang orang yang tidak dibenarkan daripada memasuki bilik perang; kegagalan untuk menghalang senjata daripada diambil dari bilik peluru; Atau elakkan kecurian bahan sensitif dan kunci stor.

Saluran 12 turut menyiarkan rakaman bocor yang mendedahkan sejauh mana kemelut yang dihadapi oleh anggota tentera Israel dalam menghadapi Taufan Al-Aqsa.

Salah seorang pegawai yang bertanggungjawab mengendalikan dron semasa Operasi Taufan Al-Aqsa, menurut Saluran 12, berkata:

“Kami bercakap dengan pegawai keselamatan yang memberitahu kami bahawa musuh berada di kawasan Kibbutz Meflasim, tetapi dia tidak tahu di mana mereka berada dan berapa ramai yang ada.”

Rakaman audio lain juga menunjukkan percubaan oleh tentera Israel untuk membezakan antara pejuang penentangan dan ejen Shin Bet yang hadir di lapangan di pelbagai lokasi selepas menyerbu penempatan berhampiran Gaza.

The Times of Israel melaporkan bahawa rakaman ini menunjukkan buat pertama kalinya keputusan yang dibuat oleh mereka yang bertanggungjawab terhadap skuadron dron Tentera Udara Israel semasa cuba memahami huru-hara yang merebak di tanah tanpa arahan yang jelas.

Ia juga menegaskan bahawa tentera Israel menghadapi kesukaran untuk bertindak balas, selepas menyerbu pangkalan yang paling hampir dengan sempadan, sehingga rantaian perintah kelihatan terganggu di tengah-tengah huru-hara.

Palestin