Kemanusiaan Terbaik: Mengapa Pelajar AS Bangkit Untuk Gaza?

Kemanusiaan Terbaik: Mengapa Pelajar AS Bangkit Untuk Gaza?

Bantahan besar-besaran di berpuluh-puluh universiti AS tidak boleh dikurangkan kepada perbualan yang menyekat dan mengelirukan tentang antisemitisme.

Beribu-ribu pelajar Amerika di seluruh negara tidak membantah, mempertaruhkan masa depan mereka dan keselamatan, kerana beberapa kebencian patologi terhadap orang Yahudi.

Mereka berbuat demikian dalam penolakan sepenuhnya, dan kemarahan yang wajar atas pembunuhan besar-besaran yang dilakukan oleh negara Israel terhadap rakyat Palestin yang tidak berdaya di Gaza.

Mereka marah kerana pertumpahan darah di Semenanjung Gaza, bermula pada 7 Oktober, dibiayai sepenuhnya dan disokong oleh kerajaan AS.

Protes besar-besaran ini bermula di Universiti Columbia pada 17 April sebelum meliputi semua geografi AS, dari New York ke Texas dan dari North Carolina ke California.

Protes itu dibandingkan, dari segi sifat dan intensitinya, dengan protes anti-perang di AS terhadap Perang Vietnam pada 1960-an dan 70-an.

Walaupun perbandingan itu tepat, adalah penting untuk mengambil perhatian kepelbagaian etnik dan keterangkuman sosial dalam protes semasa.

Di banyak kampus, pelajar Arab, Muslim, Yahudi, Kulit Hitam, Asli Amerika dan Kulit Putih berdiri bahu-membahu dengan rakan-rakan Palestin mereka dalam pendirian bersatu menentang perang.

Tiada seorang pun daripada mereka yang didorong oleh ketakutan bahawa mereka boleh dikerah untuk berperang di Gaza, seperti yang berlaku pada kebanyakan pelajar Amerika semasa era Perang Vietnam.

Sebaliknya, mereka bersatu di sekitar satu set keutamaan yang jelas: menamatkan perang, menamatkan sokongan AS terhadap Israel, menamatkan pelaburan langsung universiti mereka di Israel, dan pengiktirafan hak mereka untuk membantah.

Ini bukan idealisme, tetapi kemanusiaan pada saat-saat terbaiknya.

Walaupun penahanan besar-besaran, bermula di Columbia, dan keganasan langsung terhadap penunjuk perasaan aman di mana-mana, pergerakan itu semakin kuat.

Sebaliknya, ahli politik AS, bermula dengan Presiden Joe Biden, menuduh penunjuk perasaan anti-Semitisme, tanpa terlibat dengan mana-mana tuntutan munasabah dan disokong global mereka.

Sekali lagi, pertubuhan Demokrat dan Republikan berdiri bersama dalam sokongan buta terhadap Israel.

Biden mengecam “protes antisemitik” yang menggambarkannya sebagai “tercela dan berbahaya”.

Beberapa hari kemudian, speaker Dewan Perwakilan AS, Mike Johnson, melawat universiti di bawah kawalan keselamatan yang ketat, menggunakan bahasa yang hampir tidak sesuai untuk negara yang mendakwa memeluk demokrasi dan menghormati kebebasan bersuara dan hak berhimpun.

“Kami tidak boleh membiarkan kebencian dan antisemitisme seperti ini berkembang di kampus kami,” katanya, sambil menambah: “Saya di sini hari ini menyertai rakan sekerja saya, dan menyeru Presiden (Minouche) Shafik untuk meletakkan jawatan jika dia tidak dapat menamatkan dengan segera kekacauan ini.”

Shafik, bagaimanapun, sudah pun berada di atas kapal, kerana dia adalah orang yang telah meminta Jabatan Polis New York untuk bertindak keras terhadap penunjuk perasaan, secara palsu menuduh mereka anti-Semitisme.

Media arus perdana AS telah membantu menyumbang kepada kekeliruan dan maklumat salah mengenai sebab di sebalik protes.

Wall Street Journal, sekali lagi, membenarkan penulis seperti Steven Stalinsky untuk memburuk-burukkan aktivis keadilan muda kerana berani mengkritik pembunuhan beramai-ramai Israel di Gaza.

“Hamas, Hizbullah, Houthi, dan lain-lain adalah aktivis dandanan di A.S. dan di seluruh Barat,” dakwanya, dengan itu, sekali lagi mengambil perbualan kritikal mengenai sokongan AS terhadap pembunuhan beramai-ramai ke arah yang pelik dan tidak berasas.

Penulis pertubuhan AS mungkin ingin terus memperbodohkan diri mereka sendiri dan pembaca mereka, tetapi kebenarannya ialah ‘perekrut’ Hizbullah mahupun Hamas tidak aktif di universiti Ivy League AS, di mana golongan muda sering dipersiapkan untuk menjadi pemimpin dalam kerajaan dan syarikat besar.

Semua gangguan sedemikian bertujuan untuk mengelakkan perubahan yang tidak dapat dinafikan dalam masyarakat Amerika, yang menjanjikan anjakan paradigma jangka panjang dalam pandangan popular tentang Israel dan Palestin.

Selama bertahun-tahun sebelum perang semasa, rakyat Amerika telah mengubah pendapat mereka tentang Israel, dan apa yang dipanggil ‘hubungan istimewa’ negara mereka dengan Tel Aviv.

Demokrat muda telah mengetuai trend, yang juga boleh diperhatikan di kalangan bebas dan, sedikit sebanyak, Republikan muda.

Kenyataan yang menegaskan bahawa “simpati di Timur Tengah kini lebih banyak terletak pada rakyat Palestin berbanding Israel”, tidak dapat difikirkan pada masa lalu.

Tetapi ia adalah kebiasaan baharu, dan tinjauan pendapat terkini mengenai subjek itu, bersama-sama dengan penilaian kelulusan Biden yang semakin berkurangan, terus membuktikan fakta ini.

Generasi lama ahli politik Amerika, yang telah membina dan mengekalkan kerjaya berdasarkan sokongan tanpa syarat mereka untuk Israel, terharu dengan realiti baharu.

Bahasa mereka bercelaru dan penuh dengan kepalsuan.

Namun, mereka sanggup pergi sehingga memfitnah seluruh generasi rakyat mereka sendiri – pemimpin masa depan Amerika – untuk memenuhi tuntutan kerajaan Israel.

Dalam satu kenyataan di televisyen pada 24 April, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu menyifatkan penunjuk perasaan sebagai “perusuh antisemitik” yang “telah mengambil alih universiti terkemuka”, dengan mendakwa bahawa penunjuk perasaan aman menyeru “untuk memusnahkan Israel”.

Kata-katanya sepatutnya menimbulkan kemarahan semua rakyat Amerika, tanpa mengira politik dan ideologi mereka.

Sebaliknya, lebih ramai ahli politik AS mula melontarkan kata-kata Netanyahu.

Tetapi oportunisme politik akan menjana kesan tamparan, bukan sahaja pada masa hadapan yang jauh, tetapi dalam beberapa minggu dan bulan akan datang, terutamanya menjelang pilihan raya presiden.

Berjuta-juta rakyat Amerika jelas muak, dengan peperangan, dengan kesetiaan kerajaan mereka kepada negara asing, kepada ketenteraan, kepada keganasan polis, kepada sekatan yang tidak pernah berlaku sebelum ini terhadap kebebasan bersuara di AS, dan banyak lagi.

Orang muda Amerika, yang tidak bergantung kepada kepentingan diri atau ilusi sejarah dan rohani generasi terdahulu, mengisytiharkan bahawa ‘cukuplah’.

Mereka melakukan lebih daripada melaungkan dan bangkit secara serentak, menuntut jawapan, kebertanggungjawaban moral dan undang-undang, dan menamatkan perang serta-merta.

Sekarang kerajaan AS tidak mengambil tindakan, dan terus memberi makan kepada mesin perang Israel dalam serangannya terhadap berjuta-juta rakyat Palestin, pelajar berani ini bertindak sendiri.

Ini sudah tentu merupakan detik yang mengagumkan dan menakjubkan dalam sejarah Amerika Syarikat.

Oleh Ramzy Baroud

Amerika