Perang Gaza Akan Memberi Impak Global – Ketua Perisikan AS Mengisytiharkan Di Perbicaraan Senat

Perang Gaza Akan Memberi Impak Global – Ketua Perisikan AS Mengisytiharkan Di Perbicaraan Senat

Dalam ucapannya pada pendengaran Jawatankuasa Perkhidmatan Bersenjata Senat pada hari Khamis, ketua perisikan AS berkata bahawa hasil perang Gaza akan memberi kesan global.

Pengarah Perisikan Kebangsaan Avril Haines berkata bahawa perang Gaza yang berterusan adalah “contoh yang menarik” bagaimana konflik setempat boleh menghasilkan kesan global, lapor agensi berita Anadolu.

“Hampir tujuh bulan dalam konflik Gaza telah .. Timur Tengah membentangkan paradigma keselamatan baharu dan cabaran kemanusiaan. Sambil menarik masuk pelbagai pelakon,” tambahnya, merujuk kepada “tahap serangan yang belum pernah berlaku sebelum ini” antara Iran dan Israel.

Krisis di Semenanjung Gaza telah mencetuskan keganasan oleh pelbagai pelakon di seluruh dunia, kata Haines.

“Sehingga minggu lalu, Houthi meneruskan serangan maritim hampir setiap hari selepas mengumumkan bulan lalu bahawa mereka berhasrat untuk meningkatkan serangan dan meluaskan tindakan bermusuhan mereka ke Lautan Hindi,” tambah Haines.

“Sementara itu, kumpulan militia yang bersekutu dengan Iran di rantau ini terus merancang serangan terhadap pasukan kami, tetapi ia secara amnya berhenti melakukan serangan sedemikian walaupun tidak jelas berapa lama jeda itu akan berlangsung”.

Mac lalu, Haines membuat komen yang sama apabila dia mendakwa bahawa “krisis itu telah mencetuskan keganasan oleh pelbagai pelakon di seluruh dunia. Dan walaupun masih terlalu awal untuk diberitahu, konflik Gaza berkemungkinan akan memberi kesan generasi terhadap keganasan,” lapor Washington Post.

Washington ialah penyokong politik, ketenteraan dan ekonomi terbesar Israel, memberikan Tel Aviv bernilai berbilion dolar senjata yang telah digunakan terhadap penduduk awam di Semenanjung.

Walaupun kritikan yang semakin meningkat, AS terus menyokong Israel, enggan mengutuk pembunuhan beramai-ramai yang berterusan.

Nombor Mengejutkan

Pada masa ini dibicarakan di hadapan Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyat Palestin, Israel telah melancarkan perang yang dahsyat ke atas Gaza sejak 7 Oktober.

Menurut Kementerian Kesihatan Gaza, 34,596 rakyat Palestin telah terbunuh, dan 77,816 cedera dalam pembunuhan beramai-ramai Israel yang berterusan di Gaza bermula pada 7 Oktober.

Lebih-lebih lagi, sekurang-kurangnya 11,000 orang tidak dapat dikesan, dianggap mati di bawah runtuhan rumah mereka di seluruh Semenanjung.

Pertubuhan Palestin dan antarabangsa mengatakan bahawa majoriti yang terbunuh dan cedera adalah wanita dan kanak-kanak.

Perang Israel telah mengakibatkan kebuluran teruk, kebanyakannya di utara Gaza, mengakibatkan kematian ramai rakyat Palestin, kebanyakannya kanak-kanak.

Pencerobohan Israel juga telah menyebabkan hampir dua juta orang dipindahkan secara paksa dari seluruh Semenanjung Gaza, dengan sebahagian besar pelarian terpaksa memasuki bandar Rafah di selatan yang padat berhampiran sempadan dengan Mesir – yang telah menjadi penghijrahan beramai-ramai terbesar di Palestin sejak Nakba 1948.

Israel mengatakan bahawa 1,200 askar dan orang awam terbunuh semasa Operasi Taufan Al-Aqsa pada 7 Oktober.

Media Israel menyiarkan laporan yang menunjukkan bahawa ramai warga Israel terbunuh pada hari itu dengan ‘tembakan oleh mereka sendiri’.

Amerika