Kontrak sosial Malaysia akan selalu dipersoalkan kerana bagaimana ia dipolitikkan.
Mari kita jelaskan bahawa memang benar tidak ada sebutan mengenai perkataan ‘kontrak sosial’ yang terdapat dalam dokumen lama dan Perlembagaan Persekutuan.
Asal usul penyelesaian kontrak sosial adalah dari seorang ahli politik Umno yang cuba menggunakan topik yang agak rumit untuk membuat bahan perbahasan politik rasis.
Tetapi sejarah tidak sesederhana yang disingkat menjadi kata frasa utama ‘kontrak sosial’ yang kemudiannya dapat dicabar oleh mereka yang tidak berusaha sekurang-kurangnya untuk menggali sejarah Malaysia.
Terdapat video tahun 2010 di mana Almarhum Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim menerangkan bagaimana Malaysia Barat adalah Tanah Melayu yang asli dan di bawah pemerintahan orang Melayu.
Memang di dalam perundangan masa tu, orang Melayu boleh dibuang negeri buat sementara.
Orang bukan Melayu dibuang negara ‘dibuang’ ke negara asal dan tak boleh balik.
Beliau juga menceritakan bahawa pihak British telah mengiktirafkan Malaya sebagai Tanah Melayu.
“Kedudukan orang Melayu sebagai rakyat negara ini, ini adalah Tanah Orang Melayu.
“Pada tahun 1931, di … persidangan Raja-Raja Melayu, yang berlangsung di Sri Menanti, memang sudah ditetapkan ‘Malaya untuk orang Melayu’.
“Itu sangat jelas sebelum perang tak ada orang yang menyoal masa itu.
“Selepas perang, bila ada pindaan dan sebagainya, bila orang sudah tahu, mereka mula menyoal dan ada yang jadi warga Negara Tanah Melayu masih tidak faham.”
Anda boleh menonton videonya di sini:
Tetapi video itu hanyalah petikan kisah sejarah yang lebih komprehensif yang diberikan oleh Prof Khoo kepada Bernama:
“Ketika British datang ke Tanah Melayu, mereka mendapati bahawa sudah ada pemerintah Melayu di beberapa bahagian semenanjung, dan British mengiktiraf pemerintahan-pemerintahan ini.
“Kerajaan-kerajaan ini menjaga sebilangan besar orang (orang Melayu).
“Bagi orang Inggeris, orang-orang ini mempunyai hak khas mereka.
“Tetapi mereka yang datang dan tinggal di Malaya bukan merupakan rakyat kepada kerajaan dan oleh itu, tidak menikmati hak yang sama seperti yang dinikmati oleh orang Melayu, “katanya kepada Bernama.
Beliau mengatakan bahawa orang bukan Melayu di semenanjung pada masa itu bukan warganegara atau rakyat raja, dengan mengatakan mereka hanya berpeluang untuk memohon kewarganegaraan ketika Persekutuan Tanah Melayu dibentuk pada 1 Februari 1948.
Hak istimewa tidak boleh dihapuskan melainkan orang Melayu menyetujuinya: Khoo:
http://mysinchew.sinchew.com.my/node/44548
Prof. Khoo juga menyatakan bahawa Tanah Melayu telah lama diasaskan sebelum kedatangan British ke Tanah Melayu sejak tahun 1895.
Apa yang dikatakan oleh Prof. Khoo tidak diterima secara meluas oleh masyarakat Cina kerana ia menguatkan lagi idea bahawa orang Cina memang pendatang.
Tetapi ada catatan British yang menunjukkan bahawa Kesultanan Melayu yang berpecah-belah telah didatangi oleh Inggeris untuk bekerjasama untuk tujuan bersama.
Berikut petikan dari Arkib Negara:
… Hasil persidangan seperti ini, seperti yang dinyatakan oleh Residen General, Sir Frank Swettenham, ia telah mendekatkan lagi realiti Negeri-Negeri Melayu Bersekutu kepada orang-orang Melayu di keempat-empat buah negeri itu – Perak, Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan dan menyedarkan mereka untuk bersatu dalam hal-hal yang bersangkut-paut dengan hal-hal kepentingan bersama dan mengeratkan hubungan peribadi.
Sidang Raja-Raja Melayu (DURBAR) Yang Pertama:
https://pekhabar.com/h-i-d-s-sidang-raja-raja-melayu-durbar-yang-pertama/
Oleh itu, walaupun anda tidak mahu mengambil kata Prof. Khoo, terdapat banyak dokumen lama Inggeris yang dapat memberikan bukti kewujudan Kesultanan Melayu dan juga memberi gambaran tentang bagaimana pentadbiran kerajaan berfungsi pada masa itu.
Sejarah inilah yang menjadi asas sebab mengapa kedudukan orang Melayu dan Sultan-Sultan orang Melayu telah dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan secara rasminya.
Perkara 153.
Di situlah anda dapat melihat ‘kontrak sosial’ itu.
Dan mereka yang mahu mengatakan bahawa tidak ada istilah ‘kontrak sosial’ di dalam dokumen-dokumen lama juga tidak mahu menyatakan bagaimana Artikel 153 boleh masuk ke dalam Perlembagaan sekiranya tidak ada persefahaman bahawa kedudukan orang Melayu adalah sesuatu keutamaan sebelum Malaya mengisytiharkan Merdeka pada tahun 1957.
Malangnya, saya terpaksa bercerita panjang lebar maksudnya ‘kontrak sosial’ itu kerana konsep itu berkaitan dengan sejarah kita dan kembali ke Perlembagaan Persekutuan.
Saya akhirkan penulisan ini dengan amaran dari Prof. Khoo:
Dr Khoo mengatakan sebab mengapa ada kumpulan yang mempersoalkan hak dan keistimewaan orang Melayu adalah kerana masyarakat hari ini “buta sejarah.”
“Mereka tidak memahami (perlembagaan) dan tidak mengetahui apa yang boleh atau tidak boleh mereka lakukan.
“Sepatutnya tidak perlu berdebat mengenai perlembagaan kerana apa yang penting adalah mengikuti apa yang telah digunakan sejak sekian lama,” katanya.
Dia menambah bahawa sesiapa yang ingin menghapuskan atau meminda Artikel 153 harus mendapatkan persetujuan orang Melayu dan bumiputra, persetujuan dua pertiga parlimen dan persetujuan Yang di-Pertuan Agong.
Mak Khuin Weng – マク