Kekacauan Serantau: Strategi Zionis

Kekacauan Serantau: Strategi Zionis

Tindakan Israel, yang bertentangan dengan semua perjanjian antarabangsa, telah menyerlahkan keinginan Zionis untuk terus meluaskan konflik untuk mewujudkan senario “perang kekal” yang memerangkap Iran dan Amerika Syarikat dalam konfrontasi.

Dalam hal ini, ia mesti dijelaskan dengan jelas bahawa keadaan semasa di rantau ini sudah boleh digambarkan sebagai “konflik serantau,” dan satu-satunya pembolehubah mungkin darjah keamatannya.

Konfrontasi antara Iran dan Israel bermula pada saat penubuhan Republik Islam pada tahun 1979.

Sejak itu, disokong oleh wawasan politiknya, pelbagai kumpulan telah muncul di rantau ini, membentuk apa yang kini dikenali sebagai Paksi Penentangan.

Dari segi politik, Paksi Penentangan boleh ditakrifkan sebagai lebih daripada sekadar gabungan mudah aktor bukan negara dan negara; ia lebih difahami sebagai ideologi anti-kolonial yang berkongsi objektif yang tidak boleh dirunding tetapi membenarkan strategi yang berbeza untuk mencapainya.

Dalam pengertian ini, Paksi Penentangan berbeza sepenuhnya daripada gabungan tentera Barat klasik, yang diwujudkan secara ad hoc oleh negara-negara yang berfikiran sama untuk memerangi ancaman bersama tanpa komitmen jangka panjang.

Selama bertahun-tahun, konfrontasi antara Paksi Penentangan dan Israel telah disimpan dalam batas-batas tertentu oleh Iran, yang sentiasa berusaha untuk menghalang konflik daripada meningkat kepada konfrontasi total yang sangat mengancam asas kewujudan bersama serantau.

Adalah penting untuk diingat bahawa kedua-dua Republik Islam secara amnya dan untuk kerajaan semasa yang dipimpin oleh Presiden Raisi, wilayah ini didekati dari perspektif kejiranan yang baik.

Ini memerlukan penstabilan rantau ini melalui membina hubungan sesama jiran dan ketiadaan sebarang kehadiran luar wilayah, terutamanya dari Amerika Syarikat.

Sebaliknya, Israel tidak mempunyai kehendak mahupun keperluan strategik untuk menstabilkan rantau itu; agak berlawanan.

Ia boleh dikatakan bahawa kehendak politik Israel adalah untuk menghalang penstabilan sedemikian, kerana ia percaya Iran akan mendapat manfaat daripadanya.

Keperluan Israel untuk menghalang penstabilan serantau menjelaskan fasa baharu konflik yang kita hadapi.

Peringkat ini bermula pada Disember 2023 apabila Israel menyerang sebuah bangunan di kejiranan Zainabiyah di Damsyik, membunuh Seyed Razi Mousavi, salah seorang pemimpin utama Pengawal Revolusi di Syria.

Ini ditambah lagi dengan keadaan di Gaza, di mana tentera penjajah Zionis gagal menghapuskan Hamas selepas lebih 6 bulan pembunuhan beramai-ramai.

Strategi huru-hara Israel berpunca daripada kekurangan visi strategiknya di luar penghapusan penduduk Palestin semata-mata.

Sementara itu, Iran telah menjadi aktor serantau utama dari segi politik kerana beberapa siri faktor utama dalam beberapa dekad kebelakangan ini, seperti pencerobohan Iraq dan kejatuhan rejim Saddam Hussein, serta kekalahan Arab Saudi di Yaman.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, operasi bersama Hizbullah dari Lubnan dan kumpulan Yaman Ansarallah, bersama dengan penentangan Palestin di Gaza, telah meletakkan Israel dalam situasi yang amat sukar.

Selain itu, Jordan, walaupun bukan sebahagian daripada Paksi Penentangan, menghadapi ancaman terhadap kestabilannya disebabkan oleh protes besar-besaran menyokong Palestin dan terhadap pihak berkuasa Jordan, yang penunjuk perasaan menganggap sebagai tidak menyokong perjuangan Palestin.

Dari perspektif geopolitik dan strategik, kerjasama Jordan adalah penting untuk mengekalkan pendudukan di Palestin, terutamanya di Tebing Barat.

Ringkasnya, ketidakupayaan untuk membongkar Hamas, bersama-sama dengan tindakan Paksi Penentangan, telah memaksa Israel untuk meningkatkan kempen ketidakstabilan serantau dan perang total.

Iran telah menjelaskan beberapa kali bahawa ia tidak berusaha untuk meningkatkan permusuhan.

Dalam hal ini, adalah wajar untuk menyebut doktrin kesabaran strategik Iran, yang membayangkan kesederhanaan tertentu oleh Iran dalam bertindak balas terhadap serangan dan provokasi Israel.

Namun, doktrin ini tidak seharusnya ditafsirkan sebagai pasif atau kekalahan dalam menghadapi kehadiran Entiti Zionis.

Iran mengiktiraf pembebasan Palestin sebagai objektif yang tidak boleh ditarik balik tetapi juga memahami keperluan untuk mendekati objektif ini dengan berhati-hati.

Dalam kes ini tidak membayangkan penyingkiran daripada sokongan untuk perjuangan Palestin, yang merupakan asas dalam wacana penubuhan Republik Islam?

Bagaimanapun, akibat tindakan baru-baru ini, terutamanya serangan ke atas konsulat di Damsyik, adalah dianggap bahawa Israel telah menghakis strategik kesabaran Iran.

Nampaknya strategi respons sebelum ini tidak lagi berkesan sebagai langkah pencegahan.

Pada masa ini, pembuat keputusan di Iran berhadapan dengan dilema: peningkatan boleh membawa kepada konflik yang lebih besar, tetapi dasar pembendungan juga boleh mencetuskan perang dengan melemahkan keupayaan menghalang Iran dan mengukuhkan kebebasan Israel.

Situasi semasa di rantau itu, yang ditandai dengan tingkah laku ganas Israel, menuntut refleksi mendalam terhadap tindak balas Iran.

Tindak balas ini didorong oleh keperluan untuk memastikan bahawa Israel tidak boleh terus bertindak dengan sewenang-wenang yang ditunjukkannya selama ini, terutamanya selepas ia menyerang misi diplomatik, yang merupakan pelanggaran jelas Konvensyen Geneva dan Vienna.

Rantau ini berada pada persimpangan kritikal di mana terdapat kemungkinan kedua-dua konflik yang lebih besar melibatkan Amerika Syarikat dan beberapa pengurangan eskalasi.

Pengertian de-eskalasi, terutamanya pada masa Entiti Zionis menghadapi kelemahan strategik terbesar dalam sejarahnya, sama dengan doktrin kesabaran strategik yang disebutkan, tidak harus ditafsirkan sebagai melepaskan perjuangan Palestin.

Sebaliknya, ia mewakili kemungkinan untuk terus membina wilayah yang bebas daripada kekacauan Zionis dan campur tangan AS, di mana ufuk pembebasan Palestin sentiasa ada.

Ringkasnya, fasa konflik semasa timbul kerana Israel sedang menghadapi situasi terburuk dalam sejarahnya di semua bidang yang boleh dibayangkan.

Masyarakat sangat berpecah belah, kehilangan sokongan orang ramai terhadap tindakan mereka di Gaza.

Tambahan pula, kekuatan ketenteraannya semakin berkurangan, menyukarkan untuk membuka barisan baru di utara atau berhadapan dengan Iran.

Dari segi ekonomi, defisit tidak terkawal, bajet adalah rekaan, dan pengurusan kewangan amat tidak bertanggungjawab.

Oleh Xavier Villar

Iran