Netanyahu Menyembelih Di Rafah Untuk Terus Hidup

Netanyahu Menyembelih Di Rafah Untuk Terus Hidup

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu menghadapi pengasingan yang semakin meningkat, penelitian domestik dan penghakisan kepercayaan di kalangan sekutu Barat kerana tindakan ketenteraan yang berterusan di Semenanjung Gaza tanpa menunjukkan sedikitpun tanda kejayaan.

Memburukkan lagi keadaan untuk perdana menteri Israel, laporan telah muncul menunjukkan tahap kekecewaan yang tinggi di kalangan pihak berkuasa di Mesir dan mencadangkan bahawa Kaherah mungkin mempertimbangkan untuk membatalkan Perjanjian Camp David kerana kegagalan A.S. untuk menekan Israel untuk mengelakkan sebarang serangan darat di Rafah.

Pasukan penjajah Israel (IOF) telah menguasai sempadan Gaza yang melintasi Mesir di Rafah, membahagikan bandar itu kepada dua dan menghalang kemasukan bantuan yang telah memasuki kawasan itu melalui Rafah.

Media Israel berkata pegawai Mesir telah menyampaikan mesej kepada pengarah CIA William Burns untuk turut menekan Tel Aviv supaya terlibat semula dalam rundingan gencatan senjata bagi menamatkan serangan rejim yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas orang awam.

Perjanjian Camp David adalah satu siri perjanjian keselamatan yang ditandatangani pada tahun 1978 antara Israel dan Mesir.

IOF telah mengembangkan operasi di Rafah, yang Presiden A.S. Joe Biden sebelum ini telah ditetapkan sebagai garis merah.

Kabinet Netanyahu kini telah menginjak-injak seluruh barisan itu, yang seterusnya menjadikan Biden dilihat sebagai pemimpin yang lemah di mata masyarakat antarabangsa.

Ketika IOF bersiap sedia untuk menyerang Rafah tengah, rakyat Palestin telah terpaksa melarikan diri dari bandar paling selatan yang berjumlah ratusan ribu orang selepas dipaksa melarikan diri dari utara ke selatan tujuh bulan lalu oleh tentera Israel.

Kini rakyat Palestin sedang melarikan diri ke utara Rafah.

Mereka tidak boleh kembali ke utara Gaza kerana IOF terkunci dalam pertempuran sengit dengan sayap bersenjata Hamas di kawasan yang sama di utara termasuk Jabalia dan Zaytoun yang pemimpin Israel mengisytiharkan kemenangan ke atas mujahiddin Palestin akhir tahun lalu.

Selepas tujuh bulan pengeboman dan operasi darat, Tel Aviv kembali ke tempat pertama memerangi mujahiddin Palestin di utara.

Wilayah yang sama tentera Israel memulakan pengeboman pada 7 Oktober selama kira-kira 20 hari sebelum menghantar tentera darat masuk.

Media Ibrani telah melaporkan lebih banyak korban dalam kalangan tentera Israel di selatan serta utara Gaza, di mana laporan juga mencadangkan pesawat perang sedang mengebom beberapa wilayah.

Memandangkan saiz Gaza yang kecil dan kepadatan penduduk – menempatkan lebih 2.2 juta – tidak ada kawasan selamat untuk dilalui keluarga Palestin dalam apa yang disifatkan secara meluas sebagai penjara terbuka terbesar di dunia, sebelum 7 Oktober.

Sesetengah keluarga telah berpindah dari satu kawasan ke kawasan lain sekurang-kurangnya tujuh kali sekarang, tinggal di dalam khemah sementara yang tidak bersih.

Tingkah laku merendahkan martabat Israel terhadap orang awam Palestin telah ditonjolkan sekali lagi.

UNRWA menganggarkan bahawa sejak minggu lalu kira-kira 300,000 orang telah melarikan diri dari Rafah, berkata, “Perpindahan penduduk Palestin secara paksa dan tidak berperikemanusiaan berterusan.

“Tiada tempat yang selamat untuk dituju.”

Dalam satu kenyataan, Volker Turk, pesuruhjaya tinggi PBB untuk hak asasi manusia memberi amaran, “Saya tidak dapat melihat cara bahawa perintah pemindahan terbaru, apalagi serangan penuh, di kawasan dengan kehadiran orang awam yang sangat padat, boleh didamaikan dengan keperluan mengikat undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan dengan dua set langkah sementara yang mengikat yang diperintahkan oleh mahkamah keadilan antarabangsa.”

Diplomat Israel telah menyatakan bahawa jika Tel Aviv tidak mengiktiraf kerajaan Palestin pimpinan Hamas di Gaza dan meneruskan pembunuhan beramai-ramai terhadap wanita dan kanak-kanak, ia boleh membuka jalan kepada perang serantau di Timur Tengah.

Masalahnya pada dasarnya terletak pada pendudukan Israel sendiri yang telah menggali lubang di Gaza, di bawah arahan kerajaan Netanyahu, bahawa ia tidak dapat mencari jalan untuk keluar hidup-hidup.

Tel Aviv juga menghadapi cabaran yang semakin meluas dari Barat termasuk ketidakpercayaan yang semakin meningkat terhadap Netanyahu dan menterinya yang kelihatan seperti mereka tidak mempunyai strategi di Gaza kecuali membalas dendam terhadap seluruh penduduk awam kerana kegagalan keselamatan dan perisikan rejim Netanyahu pada 7 Oktober.

Ketika Netanyahu berusaha untuk memastikan kelangsungan hidupnya sendiri, 600 keluarga tawanan Israel yang ditahan di Gaza telah berkata ini adalah ambang politik.

Keluarga lain berkata mereka tidak mahu anak mereka bergaduh dan dibunuh kerana kepimpinan rasuah di Tel Aviv.

Penunjuk perasaan sekali lagi mencurahkan kemarahan mereka di jalanan dengan rakaman yang menunjukkan tentera Israel dengan ganas menangkap ahli keluarga tawanan dan askar yang terbunuh di kawasan itu.

Rafah, seperti yang dijangkakan secara meluas, telah menjadi periuk tekanan untuk Netanyahu, yang sedang bergelut untuk berpegang teguh pada pemerintahannya setiap hari.

Israel