Pembunuhan Ismail Haniyeh: Tindakan Terdesak Dan Implikasinya

Pembunuhan Ismail Haniyeh: Tindakan Terdesak Dan Implikasinya

Antara komander kanan Hizbullah yang dibunuh oleh rejim Israel dalam beberapa bulan kebelakangan ini adalah Taleb Abdallah, Wissam Tawil, Muhammad Nimah Nasser, Mohammad Ahmad Ayoub, serta Razi Mousavi dan Mohammad Reza Zahedi dari Iran.

Israel cuba menambah dua lagi nama dalam senarai tersebut pada hari Selasa dan awal pagi Rabu: Fouad Shukr, salah seorang komander tertinggi Hizbullah, dan Ketua Politik Hamas, Ismail Haniyeh.

Israel melancarkan serangan di Beirut dan Tehran, mensasarkan Shukr di sebuah bangunan kediaman di Beirut dan Haniyeh di kediaman sementaranya di Tehran.

Haniyeh telah pergi ke Tehran untuk menghadiri majlis angkat sumpah Presiden baru Iran, Masoud Pezeshkian.

Menurut Khalil al-Hayya, timbalan ketua biro politik Hamas, sebuah peluru berpandu telah melanda bilik tidur Haniyeh, memecahkan tingkap dan merosakkan dinding.

Pegawai Iran telah menyatakan bahawa akaun penuh mengenai keadaan sekeliling pembunuhan pemimpin Hamas akan diumumkan tidak lama lagi.

Hossein Kanaani, seorang penganalisis Timur Tengah berpengalaman, berpendapat bahawa kekebalan undang-undang Israel, yang diberikan oleh kuasa-kuasa Barat, telah membolehkan rejim tersebut untuk mengabaikan undang-undang antarabangsa sepenuhnya dan melanggar garis merah yang telah ditetapkan.

“Netanyahu membunuh 40,000 rakyat Palestin, mencederakan 90,000 lagi yang mungkin akan mati akibat kemusnahan semua hospital dan kemudahan perubatan Gaza, dan kemudian pergi ke AS dan menerima tepukan gemuruh daripada ahli Kongres.

Betapa tidak masuk akalnya itu?” kata Kanaani kepada Tehran Times.

Beliau menambah, “Semasa ucapannya kepada Kongres AS, dia secara jelas memaklumkan kepada pegawai Amerika mengenai rancangan Israel untuk tindakan pengganas lanjut dan menuntut kelulusan Washington.

“Walaupun sifat pengganas Israel tidak rahsia, serangan terbaru ini tidak mungkin berlaku tanpa pengetahuan dan bantuan langsung AS.

“Washington membantu rejim dalam tindakan keganasan dan kemudian melindungi mereka daripada balasan di setiap mahkamah dan organisasi antarabangsa.”

Kembali pada bulan Mei, telah didedahkan bahawa lebih daripada sedozen senator AS telah mengancam Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) dengan sekatan Amerika jika mahkamah antarabangsa meneruskan waran tangkap untuk pegawai-pegawai kanan Israel.

Israel telah melakukan pelbagai jenayah perang terhadap orang awam di Gaza, termasuk pembunuhan, kebuluran, rogol, dan penyeksaan.

“Israel Gagal Untuk Mencapai Kemenangan Di Medan Perang”

Lingkaran tentera dan perisikan Israel benar-benar terkejut selepas pejuang Palestin dari kumpulan Hamas berjaya menyusup ke wilayah yang diduduki pada 7 Oktober, mengambil alih beberapa penempatan selama beberapa jam, dan mengambil puluhan tebusan Israel ke Gaza.

Sebagai tindak balas, Israel melancarkan perang besar-besaran terhadap Palestin di enclave tersebut, menyatakan bahawa ia merancang untuk meneruskan perang sehingga “penyelesaian penuh Hamas.”

Sepuluh bulan selepas perang bermula, Gaza telah musnah sepenuhnya dan Israel telah menjadi pariah di seluruh dunia.

Namun, Hamas tidak dekat dengan kekalahan.

“Netanyahu menghadapi penentangan yang semakin meningkat di Israel kerana tentera rejim tidak dapat membuat kemajuan yang signifikan terhadap pejuang di Gaza.

Pada masa yang sama, serangan berterusan Hizbullah sejak 8 Oktober telah menyebabkan rejim lumpuh di utara,” kata Mohammad Bayati, seorang pakar mengenai Timur Tengah, ketika bercakap kepada Tehran Times.

“Dengan pilihan raya presiden AS yang semakin hampir, AS telah mendesak Israel untuk mencapai persetujuan gencatan senjata dengan Hamas.

“Walau bagaimanapun, tuntutan Netanyahu untuk gencatan senjata, termasuk keupayaan untuk meneruskan perang terhadap Gaza sesuka hati dan kawalan ke atas Koridor Philadelphi yang bersempadan dengan Gaza dan Mesir, dianggap mustahil.

“Syarat-syarat ini hanya boleh dilonggarkan jika Netanyahu dapat menunjukkan pencapaian baru di Israel untuk dibanggakan,” tambahnya, menyatakan keperluan untuk gencatan senjata yang mendesak adalah sebab kemungkinan Washington bersetuju dengan serangan terbaru rejim di Beirut dan Tehran, yang telah meningkatkan ketegangan secara serius.

Bagaimana Mujahiddin Akan Bertindak Balas Terhadap Pencerobohan Terbaru Israel?

Pemimpin Revolusi Islam Ayatollah Seyyed Ali Khamenei telah berikrar untuk memberikan “tindak balas yang keras” terhadap pembunuhan Haniyeh.

“Rejim Zionis yang jenayah dan pengganas membunuh tetamu kami yang dikasihi di tanah air kami dan meninggalkan kami dalam kesedihan, tetapi ia juga menyediakan asas untuk hukuman keras terhadap diri mereka sendiri,” kata Pemimpin dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada hari Rabu.

Kali terakhir Ayatollah Khamenei memberikan amaran sebesar ini kepada Israel adalah pada bulan April, selepas serangan rejim terhadap premis diplomatik Iran di Syria.

Sebagai tindak balas, Iran melancarkan puluhan dron dan peluru berpandu dari tanahnya sendiri ke wilayah yang diduduki, berjaya mensasarkan semua pangkalan ketenteraan yang terlibat dalam serangan ke atas kedutaan.

Beberapa negara, termasuk AS, UK, Perancis, dan Jordan, campur tangan untuk menyokong Israel dan menangkis serangan tersebut, yang dianggap agak terhad dari pihak Iran.

Menteri Luar sementara Iran Ali Baqeri Kani dan misi tetap negara tersebut ke PBB juga telah mengulangi hak Tehran untuk bertindak balas terhadap pembunuhan ketua politik Hamas di tanah Iran, dengan misi tersebut menyatakan bahawa tindak balas itu akan berupa “operasi khas” yang akan “lebih keras dan bertujuan untuk menimbulkan penyesalan mendalam.”

Walaupun kebanyakan pengulas berpendapat bahawa tindak balas terhadap tindakan Israel adalah pasti, bentuk dan pelaksanaan tindak balas tersebut masih menjadi subjek perdebatan.

“Saya percaya kita tidak seharusnya menggunakan taktik pembunuhan seperti rejim.

“Sebaliknya, kita harus mensasarkan Israel dengan cara yang menyebabkan kerosakan yang kekal, kerosakan yang sukar diperbaiki oleh rejim.

“Apa jua tindak balas kita, ia harus jauh melebihi skala Operasi Janji Sejati,” kata Salaheddin Khadiv, seorang penganalisis Timur Tengah.

Dengan Hizbullah juga berikrar untuk bertindak balas terhadap pembunuhan komander utamanya, hukuman seterusnya untuk Israel mungkin datang dalam bentuk tindak balas yang pelbagai, menyukarkan usaha sekutu Barat dan serantau untuk melindungi rejim daripada dron dan peluru berpandu Iran, seperti yang mereka lakukan pada 14 April.

Palestin