Pemimpin Tertinggi Iran Memimpin Solat Jenazah Pemimpin Hamas

Pemimpin Tertinggi Iran Memimpin Solat Jenazah Pemimpin Hamas

Pemimpin Tertinggi Revolusi Islam Iran telah memimpin solat jenazah untuk Ketua Biro Politik gerakan mujahiddin Hamas Palestin, Ismail Haniyeh, yang dibunuh oleh rejim Zionis di Tehran.

Menurut laporan wartawan IRNA, majlis perpisahan kepada Syahid Ismail Haniyeh bermula pagi ini (Khamis) di Universiti Tehran.

Para berkabung yang memegang potret Haniyeh berkumpul di dalam dan sekitar Universiti Tehran, di mana Ayatollah Seyyed Ali Khamenei melakukan solat jenazah untuk ketua Hamas dan salah seorang pengawal peribadinya.

Pejabat Pemimpin Tertinggi telah mengumumkan bahawa solat jenazah akan diadakan di kawasan universiti sebelum para berkabung berarak menuju ke Dataran Azadi.

Puluhan ribu orang yang berkabung berbaris di jalan untuk memberi penghormatan terakhir dan mengucapkan selamat tinggal kepada Syahid Haniyeh sementara kafilah yang membawa keranda sedang menuju ke Dataran Azadi.

Haniyeh telah dibunuh di Tehran pada awal pagi Rabu. Beliau berada di ibu kota Iran untuk menghadiri upacara perlantikan Presiden Iran Masoud Pezeshkian.

Republik Islam Iran telah mengumumkan tiga hari berkabung umum.

Pemimpin Tertinggi dalam mesejnya selepas kesyahidan ketua pejabat politik Hamas berkata: “Rejim Zionis yang penjenayah dan pengganas telah menyediakan asas untuk hukuman yang keras bagi dirinya dengan tindakan ini, dan kami menganggap adalah tanggungjawab kami untuk membalas darahnya kerana dia mati syahid di wilayah Republik Islam Iran”.

Haniyeh akan dikebumikan di negara Teluk Parsi Qatar selepas solat jenazah lain di sana pada hari Jumaat.

Iran