Syuhada al-Quds Yang Dijajah

Syuhada al-Quds Yang Dijajah

Daripada seorang aktivis pelajar hinggalah kepada memimpin biro politik Hamas, asy-syahid Ismail Haniyeh telah mempersembahkan model pejuangan Mujahiddin Palestin dan memberikan Palestin seorang pemimpin yang namanya akan dimasukkan ke dalam senarai panjang pemimpin legendanya dalam perjuangan mereka untuk kenegaraan dan Islam.

Kehidupan Awal

Ismail Haniyeh dilahirkan dalam buangan pada tahun 1962 di kem pelarian Shati di Gaza Tengah.

Ibubapanya telah dipindahkan secara paksa oleh tentera Israel dari kediaman mereka di bandar Asqalan (sekarang dikenali sebagai Ashkelon).

Pemindahan ini dilakukan untuk memberi ruang kepada penjajah Israel berpindah ke rumah ibubapanya selepas Nakba 1948.

Beliau menamatkan pengajian pada tahun 1987 dari Universiti Islam Gaza dengan ijazah dalam sastera Arab dan kemudian memperoleh PhD dari universiti yang sama pada tahun 2009.

Aktiviti Politik

Haniyeh memulakan aktivisme menentang penjajahan dan pendudukan Israel dengan “Blok Islam” yang merupakan sayap pelajar Ikhwan Muslimin di Gaza, dari mana munculnya gerakan mujahiddin Hamas.

Beliau adalah ahli Majlis Pelajar Universiti Islam Gaza antara 1983 dan 1984, dan kemudian menjadi presidennya pada tahun berikutnya.

Penahanan

Haniyeh ditahan oleh pihak berkuasa penjajah Israel pada tahun 1989 dan menghabiskan tiga tahun di penjara.

Pihak Israel kemudian mengusirnya ke Marj al-Zohour di sempadan Palestin (yang diduduki Israel) bersama sekumpulan pemimpin Hamas.

Kembali dari Buangan

Beliau kembali ke Gaza selepas dipaksa menghabiskan setahun dalam buangan.

Haniyeh dilantik sebagai dekan di Universiti Islam di enclave tersebut.

Politik

Pada tahun 1997, beliau dilantik sebagai ketua pejabat pengasas Hamas, Sheikh Ahmed Yassin.

Beliau dipilih sebagai ketua Hamas di Gaza selepas pembunuhan Sheikh Yassin dan penggantinya Dr. Abdel Aziz al-Rantisi pada tahun 2004.

Pada Disember 2005, beliau mengetuai senarai Perubahan dan Pembaharuan, yang memenangi majoriti dalam pilihan raya legislatif Palestin kedua pada tahun 2006.

Gerakan itu menamakan beliau pada 16 Februari 2006, untuk jawatan Perdana Menteri Palestin.

Beliau mengambil alih jawatan perdana menteri pada 20 Februari bulan yang sama.

Pada Mei 2017, Haniyeh dilantik sebagai ketua biro politik Hamas, menggantikan Khaled Meshaal, sebelum meninggalkan Gaza untuk buangan di Qatar dua tahun kemudian.

Cubaan Pembunuhan

Ismail Haniyeh telah selamat dari beberapa cubaan pembunuhan, yang terakhir berlaku pada tahun 2003, apabila pesawat tempur Israel melancarkan serangan udara yang mensasarkan sekumpulan pemimpin mujahiddin selepas operasi ketenteraan oleh sayap bersenjata Hamas, briged al-Qassam.

Operasi Taufan al-Aqsa

Sejurus selepas Hamas melancarkan Operasi Taufan al-Aqsa pada 7 Oktober 2023, Haniyeh muncul dalam video, disiarkan dari Qatar, oleh media, bergembira dengan pemimpin gerakan lain di pejabatnya di Doha, sambil mengikuti laporan mengenai pejuang briged al-Qassam yang menguasai kenderaan tentera Israel.

Beliau kemudian memimpin doa “untuk bersyukur kepada Tuhan atas kemenangan ini”.

Pada 10 April 2024, tujuh ahli keluarga Haniyeh, termasuk tiga anaknya dan sekurang-kurangnya empat cucunya, telah dibunuh dalam satu pengeboman Israel yang mensasarkan sebuah kenderaan yang membawa mereka di kem pelarian Shati ketika mereka dalam perjalanan untuk memberi penghormatan kepada mangsa di kem sempena cuti Eid al-Fitr.

Selain itu, sepuluh ahli keluarganya, termasuk kakaknya, dibunuh dalam satu pengeboman Israel yang mensasarkan rumah mereka di Kem Beach di barat Gaza pada 24 Jun.

Mengulas mengenai kejadian tersebut, Haniyeh menyatakan bahawa darah kakaknya Umm Nahed dan anak-anak serta cucunya bercampur dengan darah rakyat Palestin di Gaza, Tebing Barat, dan semua tempat di mana rakyat Palestin berada.

Ia hanya akan “meningkatkan keteguhan dan tekad kami dalam jalan dan kepastian kemenangan,” menekankan bahawa mereka “mencapai syahid dalam pangkat yang diberkati dan pertempuran yang berjaya dan abadi.”

Seramai 60 saudara mara Haniyeh telah dibunuh oleh tentera penjajah Israel sejak 7 Oktober 2023.

Ini sementara Haniyeh merupakan seorang pemimpin politik dan bukan ahli sayap bersenjata Hamas.

Jawatan-Jawatan Terkenal

Mengikuti berita mengenai pembunuhan anak-anak dan cucunya tahun ini, beliau mengisytiharkan bahawa “darah anak-anak dan cucu saya yang syahid tidak lebih berharga daripada darah rakyat Palestin.

“Saya bersyukur kepada Tuhan atas kehormatan ini yang diberikan kepada saya dengan kesyahidan tiga anak saya dan beberapa cucu saya.”

Dalam ucapan yang disampaikan pada tahun 2014 sebagai tindak balas kepada pengepungan Gaza, beliau berkata, “Kami adalah sebuah bangsa yang, jika keputusan anda adalah pengepungan, keputusan kami adalah kemenangan.

“Jika keputusan adalah untuk menundukkan Gaza dan rakyat, keputusan kami adalah bahawa kami hanya tunduk kepada Tuhan.

“Semua pembuat keputusan di dalam dan di luar Palestin harus memahami mesej rakyat ini: Kami adalah sebuah bangsa yang mencintai kematian sebanyak musuh kami mencintai kehidupan.

“Kami mencintai syahid untuk apa yang telah diperjuangkan oleh para pemimpin, sebagaimana orang lain mencintai kedudukan politik mereka.

“Ambil semua kedudukan politik kami dan tinggalkan kami tanah air.”

Haniyeh juga mengunjungi Tehran selepas pembunuhan pegawai anti-keganasan, Leftenan Jeneral Qassem Soleimani oleh AS.

Pada upacara pengebumian Jeneral Soleimani pada 6 Januari 2020, Haniyeh memuji sokongan dan kebijaksanaan jeneral tersebut untuk rakyat Palestin yang tertindas dan memberitahu ribuan orang yang hadir bahawa jeneral Iran yang syahid adalah “syahid al-Quds, syahid al-Quds, syahid al-Quds.”

Imej Ikonik

Antara banyak imej yang menjadi viral mengenai Haniyeh adalah selepas pengeboman Israel ke atas Gaza pada tahun 2004.

Pemimpin Hamas yang syahid muncul dari sebuah masjid yang telah diserang oleh peluru berpandu Israel dan berjalan menuju ambulans, memegang tubuh seorang kanak-kanak yang sangat muda, diliputi darah, di tangannya.

Dunia terjaga dengan berita pembunuhan Haniyeh ketika pemimpin Hamas itu sedang menunggu berita dari Lubnan di tengah-tengah cubaan pembunuhan Israel ke atas seorang pemimpin kanan Hizbullah di pinggir selatan ibu kota Lubnan, Beirut.

Kesyahidan

Haniyeh menghabiskan tahun-tahun terakhirnya bersama sekumpulan pemimpin Hamas yang berlindung di luar Gaza, khususnya di Doha dan tidak dapat kembali ke Palestin.

31 Julai adalah giliran Haniyeh untuk mengorbankan dirinya demi kebebasan dan pertahanan tanah dan kesucian Palestin yang dihiasi oleh umat Islam, Kristian, dan Yahudi.

Gerakan mujahiddin Palestin telah menyaksikan pembunuhan serupa, dari Sheikh Ahmed Yassin ke Dr. Abdel Aziz al-Rantisi hingga Saleh al-Arouri.

Selepas mereka, muncul mereka yang mencari pembalasan atas darah mereka dan meneruskan jalan dengan momentum yang lebih besar.

Rakyat akan keluar untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Haniyeh pada 1 Ogos dan kemudian mencari pembalasan untuknya, menghantar mesej kepada rejim pendudukan bahawa mereka komited kepada warisan Haniyeh dan syuhada Palestin yang lain dengan meneruskan perjalanan yang mereka mulakan.

Palestin