‘Sesiapa Yang Menguasai Eurasia, Menguasai Dunia’ Dan AS Mengundurkan Diri Daripadanya

‘Sesiapa Yang Menguasai Eurasia, Menguasai Dunia’ Dan AS Mengundurkan Diri Daripadanya

Ketika gelembung Kabul akhirnya meletus beberapa hari sebelum Hari Kemerdekaan Afghanistan bulan ini, ia juga mengakhiri spekulasi yang semakin meningkat sepanjang dua dekad perang pimpinan AS di negara itu bahawa gerakan Taliban digulingkan setelah Pencerobohan 2001 dan secara beransur-ansur menguasai wilayah-wilayah pinggiran, akhirnya akan kembali berkuasa.

Sebenarnya, ia sekarang menguasai lebih banyak wilayah Afghanistan daripada sebelumnya dan sejak itu secara rasmi menyatakan semula penubuhan Emirat Islam Afghanistan.

Pengunduran tentera AS dari Afghanistan pada akhir bulan ini terbukti menjadi urusan yang kacau dan rumit, walaupun kata-kata terakhir Presiden Joe Biden dalam sidang media pada 8 Julai bahawa tidak akan ada adegan yang mengingatkan akan kejatuhan Saigon dengan Anggota AS yang diangkat dari bumbung kedutaan atau bahawa “tidak mungkin” Taliban akan menguasai negara itu.

Biden juga menegaskan baru-baru ini pada hari Selasa bahawa pengunduran mereka masih akan berjalan mengikut jadual, walaupun masih belum jelas apakah dia dapat memenuhi tarikh akhir ini kerana keadaan yang tidak dapat diramal di lapangan dan terdapat gelombang kritikan bipartisan dalam menangani pemindahan.

Tidak ada yang lebih memalukan daripada pendahulu Biden, Donald Trump yang menyifatkan pengendalian presiden terhadap situasi itu sebagai “satu kekalahan ketenteraan terbesar sepanjang masa” dan tidak kurang dari “penyerahan total”.

Sesungguhnya pelancaran kempen Memerangi Pengganas yang dipimpin AS telah membazirkan sekitar $ 2 trilion dan telah meragut nyawa ratusan ribu orang dan meninggalkan Afghanistan yang merupakan penduduk pelarian kedua terbesar di dunia.

Bahkan sejauh mana kontraktor pertahanan swasta AS yang mendapat keuntungan dari perang itu masih boleh diperdebatkan.

Namun selain kekalahan perang di Afghanistan, di mana “terdapat sedikit keraguan”, terdapat akibat yang jauh lebih strategik dari pengunduran diri bagi AS, sekutunya dan dunia selain daripada ego dan dua generasi veteran bertanya untuk apa itu semua.

Ini terletak pada disiplin geopolitik, yang pernah menjadi kabur setelah Perang Dingin dan dianggap kemenangan demokrasi kapitalis liberal di seluruh dunia, sekurang-kurangnya oleh Barat.

Selepas Rusia mencaplok Krimea, Ukraina pada tahun 2014, Walter Russell Meads menjelaskan dalam sebuah artikel untuk Urusan Luar Negeri, tentang kembalinya geopolitik dan bagaimana hal itu selalu relevan untuk kekuatan regional seperti Rusia, Iran dan China, yang disebutnya sebagai “revisionis” kuasa “yang tidak bersetuju dengan penyelesaian dan status quo pasca orde antarabangsa 1990.

Pelopor Britain dalam kajian geopolitik, Halford Mackinder berteori kembali pada tahun 1904 tentang apa yang disebutnya sebagai “Heartland”, yang merupakan sebahagian besar asas Asia Tengah hari ini.

Mackinder berpendapat bahawa siapa sahaja yang menguasai massa darat ini, akan menguasai “pulau-dunia” atau hemisfera timur.

Namun, semasa Perang Dunia Kedua, Profesor Belanda-Amerika Nicholas Sykman akan melangkah lebih jauh, mengembangkan ideanya dengan Teori Rimland-nya, yang menyinggung wilayah-wilayah sekitar Eurasia (Eropah Barat, Lingkar Pasifik dan Timur Tengah).

Dia terkenal mengatakan bahawa “Siapa yang menguasai Rimland, memerintah Eurasia; siapa yang memerintah Eurasia mengawal takdir dunia.”

Namun apa yang kita saksikan saat ini adalah pendunduran AS secara harfiah dari negara yang terletak di lokasi strategis ini, Afghanistan, yang secara efektif melintasi wilayah dan daratan.

Ia telah lama meninggalkan Pangkalan Udara Bagram bulan lalu dan akhirnya akan meninggalkan lapangan terbang Kabul.

Tidak ada pangkalan AS di Asia Tengah, walaupun pernah mempertahankan pangkalan di Uzbekistan dan Kyrgyzstan setelah 9/11.

Pada masa yang hampir sama dengan pembongkaran kehadiran AS di Afghanistan, saingan Rusia dan China telah menyelesaikan latihan ketenteraan penting yang merangkumi tahap komando dan integrasi bersama antara kedua-dua tentera di barat laut China; bukti kesediaan untuk bekerja ke arah kerjasama ketenteraan terhadap kepentingan AS.

Terdapat hubungan ekonomi dan strategik yang telah berkembang antara Beijing dan Moscow.

Kesatuan Ekonomi Eurasia Rusia (EAEU) dan Inisiatif Belt and Road yang bercita-cita tinggi China adalah contohnya.

Pada tahun 2015, para pemimpin dari kedua-dua negara menandatangani deklarasi bersama mengenai kerjasama dalam menyelaraskan pembangunan EAEU dan Jalur Ekonomi Jalan Sutera.

Penyelarasan yang lebih dekat ini boleh menyebabkan pembentukan Perkongsian Besar Eurasia yang berpusat pada penguasaan berterusan di Heartland kerana kedua-duanya kelihatan ingin menguasai rimland, China lebih kerana ia sekarang merupakan rakan dagang utama bagi Eropah dan Timur Tengah.

Kuasa serantau lain yang mempunyai kepentingan sendiri di Eurasia adalah Iran yang baru-baru ini dimasukkan ke Pertubuhan Kerjasama Shanghai (SCO) yang pada awalnya bergabung sebagai anggota pemerhati pada tahun 2005.

Ketiga-tiga negara telah mempertahankan misi diplomatik di Afghanistan dan secara pragmatik memutuskan untuk mengiktiraf kewibawaan Taliban negara itu, setelah menjalin hubungan dengan gerakan itu beberapa tahun sebelumnya.

Bukan sahaja bijaksana untuk mengisi kekosongan ketika AS berlepas dari masalah keselamatan masing-masing, tetapi Afghanistan juga mempertimbangkan apa yang dipercayai sebagai rizab litium terbesar di dunia bersama dengan sumber lain bernilai $ 1 trilion atau lebih, yang mana China khususnya akan berminat.

Kekuatan besar lain adalah Turki yang ingin bergerak ke arah Eurasia kerana sudah mempunyai hubungan budaya dan linguistik dengan negara-negara berbahasa Turki di rantau ini, namun keanggotaannya sekarang ke NATO yang berpihak pada Barat dapat menjadi halangan.

Momen unipolar keutamaan AS selalu menjadi masa yang singkat tetapi memberi kesan dalam hubungan antarabangsa dan boleh dikatakan sudah berada di era multipolar.

Pengunduran tentera AS dari Afghanistan dan akhirnya Timur Tengah adalah sebahagian daripada usaha pentadbiran Biden untuk mengejar ketinggalan dengan mengalihkan tumpuan ke Asia Timur, sebab itulah Naib Presiden Kamala Harris – semasa lawatan ke Asia Tenggara – menyatakan semasa lawatan ke Singapura bahawa Indo-Pasifik tetap “sangat penting bagi keselamatan dan kemakmuran negara kita”, yang dilihat bertujuan menumpukan kepada China.

Namun, nampaknya sudah terlambat untuk AS untuk terus menjadi pesaing serius dalam Great Game ke depan.

Sekiranya AS yang kalah perang di Afghanistan tidak cukup signifikan, kawalan dan pengaruh ekonomi China yang meluas ke Eurasia akan menunjukkan siapa yang akan menguasai Dunia Lama dan seterusnya.

Afghanistan