Puluhan Terbunuh & Cedera, Termasuk Rakyat Amerika, Setelah Pentagon Mengesahkan 2 Letupan Di Luar Lapangan Terbang Kabul

Puluhan Terbunuh & Cedera, Termasuk Rakyat Amerika, Setelah Pentagon Mengesahkan 2 Letupan Di Luar Lapangan Terbang Kabul

Kanak-kanak adalah antara berpuluh-puluh orang yang terbunuh dan cedera dalam dua letupan besar di luar lapangan terbang di ibu kota Afghanistan, Kabul ketika usaha pemindahan dramatik berterusan.

Jumlah kematian masih belum dapat dipastikan, dengan pegawai kesihatan tempatan memberitahu wartawan bahawa sekurang-kurangnya 60 mati dalam letupan Khamis, sementara Taliban mengatakan bahawa 13 terbunuh di luar lapangan terbang.

Setiausaha Akhbar Jabatan Pertahanan AS John Kirby telah mengesahkan bahawa “serangan kompleks” telah “mengakibatkan sejumlah korban rakyat AS & orang awam”.

Kedua letupan itu berlaku pada hari Khamis di luar Lapangan Terbang Antarabangsa Hamid Karzai di Kabul: satu di Abby Gate lapangan terbang, yang lain berhampiran hotel Baron.

Gambar yang dikeluarkan dari kawasan itu menunjukkan warga Afghanistan yang berdarah menolak mereka yang cedera dengan kereta sorong.

Reuters memetik seorang pegawai AS yang tidak disebutkan namanya yang mendakwa bahawa laporan awal menunjukkan bahawa letupan di Abby Gate dipercayai disebabkan oleh pengebom berani mati.

Jurucakap Taliban juga memberitahu agensi berita bahawa serangan itu membunuh sekurang-kurangnya 13 orang di luar lapangan terbang, termasuk kanak-kanak, dan mencederakan ramai yang lain.

Pengawal Taliban adalah antara mereka yang cedera dengan letupan itu, tambah pegawai itu.

Kemudian, sebuah hospital kecemasan di Kabul mengatakan sekurang-kurangnya 60 orang yang cedera telah dibawa untuk rawatan.

Pengesahan letupan itu berlaku setelah para pegawai memberi amaran bahawa lapangan terbang itu dapat menjadi sasaran potensial serangan karena ribuan orang telah melakukan perjalanan ke sana dalam usaha untukmendapatkan penerbangan evakuasi.

“Semakin lama kita bertahan, bermula dengan risiko serangan akut dan semakin meningkat oleh kumpulan pengganas yang dikenali sebagai ISIS-K, sebuah gabungan ISIS di Afghanistan – yang merupakan musuh bersumpah Taliban juga – setiap hari kita berada di lapangan adalah hari yang lain kita tahu bahawa ISIS-K berusaha untuk mensasarkan lapangan terbang dan menyerang pasukan AS dan Sekutu dan orang awam yang tidak bersalah, “kata Presiden AS Joe Biden minggu ini.

Afghanistan