Bekas Pegawai Bank Goldman Beri Keterangan Rasuah 1MDB Bermotifkan ‘Ketamakan Dan Keinginan’

Bekas Pegawai Bank Goldman Beri Keterangan Rasuah 1MDB Bermotifkan ‘Ketamakan Dan Keinginan’

Seorang bekas rakan kongsi Goldman Sachs (GS.N) memberi keterangan pada hari Rabu bahawa “ketamakan dan keinginan” mendorong penglibatannya dalam skim rasuah yang merompak berbilion dolar daripada dana kekayaan negara 1MDB Malaysia.

Tim Leissner, bekas ketua operasi Asia Tenggara Goldman, adalah saksi utama dalam perbicaraan jenayah Roger Ng, bekas ketua perbankan pelaburan bank itu di Malaysia.

Perbicaraan bermula pada hari Isnin di mahkamah persekutuan di Brooklyn.

Pendakwa raya menuduh Ng, 49, menerima sogokan berjuta-juta dolar kerana membantu menggelapkan dana daripada 1MDB.

Ng telah mengaku tidak bersalah bersubahat untuk mencuci wang dan melanggar undang-undang anti-rasuah.

Leissner, 52, pada 2018 mengaku bersalah atas tuduhan serupa dan bersetuju untuk bekerjasama dengan siasatan kerajaan.

Leissner berkata pada pendirian pada hari Rabu bahawa Ng adalah jurubank utama Goldman di 1MDB dan telah memupuk hubungan dengan pembiaya Malaysia Jho Low bermula pada 2008, yang merupakan perantara utama antara bank dan 1MDB.

Membawa masuk perniagaan 1MDB kepada Goldman, yang akhirnya menjual bon $6.5 bilion untuk dana itu dan memperoleh bayaran $600 juta, “dengan serta-merta menjadikan kami wira” dalam bank itu, kata Leissner.

“Ketamakan dan keinginan saya mengambil alih,” kata Leissner, sambil menambah bahawa akibat daripada tindakannya telah memusnahkan hidupnya.

Beliau juga berkata jurubank di Goldman dijangka akan diambil bekerja pada setiap tawaran pelanggan mereka, dan yang hilang dianggap “tidak boleh diterima.”

“Fokus utama bagi saya ialah apa sahaja yang diperlukan untuk menyelesaikan transaksi ini untuk Goldman Sachs,” katanya.

Peguam pembelaan Ng, Marc Agnifilo, berkata dalam kenyataan pembukaannya bahawa Ng tidak mempunyai peranan dalam skim yang didakwa dilakukan oleh Leissner dan Low.

Pendakwa A.S. berkata $4.5 bilion dana yang diperoleh daripada urus niaga itu telah dialihkan.

Bank itu pada 2020 membayar denda hampir $3 bilion dan mengatur supaya unit Malaysianya mengaku bersalah di mahkamah A.S.

Leissner berkata pada mesyuarat di London pada 2012, Low menyenaraikan individu di Malaysia dan Abu Dhabi yang menurutnya perlu disogok untuk rancangan mengumpul $1.75 bilion hutang untuk 1MDB untuk memenangi kelulusan.

Sebuah syarikat yang berpangkalan di Abu Dhabi bertindak sebagai penjamin untuk 1MDB dalam perjanjian itu, kata Leissner.

Senarai itu termasuk Najib Razak, perdana menteri Malaysia ketika itu, dan Sheikh Mansour, timbalan perdana menteri Emiriah Arab Bersatu, yang Low berkata “tidak akan bangun dari katil untuk apa-apa kurang daripada $100 juta,” menurut keterangan Leissner.

Najib, yang telah diundi keluar dari jawatan pada 2018, dituduh oleh pihak berkuasa Malaysia menerima lebih daripada $1 bilion yang boleh dikesan kepada 1MDB.

Najib, yang telah merayu hukuman penjara 12 tahun, secara konsisten menafikan salah laku.

Jurucakap Konsulat Jeneral UAE di New York tidak menjawab permintaan untuk komen.

Pendakwa raya telah mengakui bahawa Leissner, yang masih belum dijatuhkan hukuman, akan menerima hukuman yang lebih ringan hasil kerjasamanya, tetapi berkata keterangan Leissner akan disokong oleh bukti lain.

Agnifilo telah membalas bahawa Leissner berbohong kepada pendakwa raya mengenai penglibatan Ng.

Dia menghabiskan banyak kenyataan pembukaannya untuk menyerang kredibiliti Leissner, menggambarkannya sebagai seorang sosialit yang mencuri untuk membiayai gaya hidup mewah.

Seorang peguam untuk Leissner enggan mengulas.

Low, dalang di sebalik skim itu didakwa di Amerika Syarikat bersama Ng pada 2018.

Dia belum ditangkap oleh pihak berkuasa A.S. atau Malaysia.

Peguam A.S. Low tidak menjawab permintaan untuk komen.

Reuters

Amerika