Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Tindakan Balas IRGC Terhadap Israel

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Tindakan Balas IRGC Terhadap Israel

Operasi Janji Benar menonjol daripada operasi peluru berpandu sebelum ini yang dijalankan oleh IRGC terhadap kedudukan pengganas di Syria dan terhadap Amerika Syarikat di Pangkalan Udara Ain al-Asad atas beberapa sebab.

Dalam operasi ini, Pasukan Aeroangkasa IRGC mengerahkan senjata yang dilancarkan dari pelbagai lokasi di seluruh negara, melebihi skala tindakan balas dendam berikutan serangan pengganas pada ulang tahun kesyahidan Leftenan Jeneral Qassem Soleimani yang berlaku di bandar Kerman di tenggara Iran pada 3 Januari 2024.

Operasi sebelum ini, sebelum Janji Benar, menyasarkan wilayah yang terbentang dari utara Iraq ke timur Syria, meliputi jarak beberapa ratus kilometer dan menggunakan peluru berpandu seperti Fateh-110, Fateh-313, Zolfaghar, dan Qiam.

Semasa operasi pada 3 Januari 2024, peluru berpandu “Kheibar Shekan” baharu membuat penampilan sulung operasinya, dengan jarak lebih 1300 kilometer.

Ia dilancarkan dari Wilayah Khuzestan dan menyasarkan kedudukan kumpulan pengganas di timur laut Syria berhampiran Idlib, dengan sejumlah 24 peluru berpandu dilepaskan.

Dalam operasi itu, tiga wilayah utama menjadi sasaran: wilayah utara Iraq, sebelah timur Sungai Efrat di Syria, Idlib di timur laut Syria, bersama beberapa lokasi lain.

Tapak pelancaran peluru berpandu menjangkau sekurang-kurangnya tiga kawasan, termasuk Khuzestan, Kermanshah, dan Azerbaijan Barat.

Akibatnya, operasi ini menandakan serangan peluru berpandu terbesar oleh Iran sejak 2017, sebagai tindak balas kepada pelbagai aktiviti pengganas oleh musuh.

Tetapi dalam Operation Janji Benar, pelancaran peluru berpandu telah dilaksanakan dari pelbagai tempat di seluruh negara, secara strategik untuk menyasarkan kedudukan musuh.

Ini menjadikannya, dari segi bilangan peluru berpandu yang digunakan, lebih luas daripada semua operasi peluru berpandu sebelum ini yang dilancarkan oleh Iran, termasuk serangan 1999 ke atas ibu pejabat MKO.

Objektif operasi

Ketua Turus Angkatan Tentera Iran Mejar Jeneral Mohammad Bagheri menyatakan bahawa operasi ini mempunyai dua sasaran utama: pangkalan pengintip di Dataran Tinggi Golan yang diduduki dan Pangkalan Udara Nevatim, yang digunakan sebagai tapak pelancaran jet pejuang yang terlibat pada April. kejadian pertama.

Kedua-dua lokasi ini telah ditetapkan sebagai sasaran dalam operasi balas dendam Iran kerana penglibatan mereka secara langsung dalam serangan ke atas kedutaan Iran.

Beberapa dekad yang lalu, rejim Zionis menduduki Bukit Golan, milik Syria.

Ketinggian ini mempunyai kepentingan strategik kerana kedudukannya yang memerintah di kawasan timur yang luas, menjadikannya penting untuk operasi pengawasan dan pengintipan oleh rejim ini.

Pangkalan Udara Nevatim secara rasmi menempatkan skuadron pejuang siluman dan pesawat F-35 generasi kelima yang dikawal oleh rejim Zionis.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, di samping jet pejuang F-15 dan F-16, pesawat ini telah memainkan peranan dalam tindakan agresif rejim ini selepas diintegrasikan ke dalam Tentera Udara Israel.

Senjata sedang digunakan

Dalam operasi menentang musuh ini, tiga jenis senjata telah digunakan: dron, peluru berpandu jelajah dan peluru berpandu balistik, yang semuanya dianggap sebagai senjata serangan utama Pasukan Aeroangkasa IRGC.

Antaranya, peluru berpandu jelajah dan dron berani mati mewakili penambahan terbaru kepada senjata pasukan berbanding peluru berpandu balistik, yang telah dipegang oleh IRGC sejak 1984.

Kedua-dua cawangan baharu ini telah dibangunkan secara domestik oleh pakar dan saintis Pasukan Aeroangkasa IRGC dalam tempoh kurang dua dekad.

Gelombang awal serangan menampilkan penempatan beberapa dron berani mati.

Berdasarkan imejan yang ada, dron ini kebanyakannya daripada jenis Shahed 136 yang dilengkapi dengan enjin kipas, yang telah mendapat pengiktirafan global sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Drone ini diberi misi untuk meliputi jarak melebihi 1000 kilometer terbang dari wilayah Iran.

Bagaimanapun, kebimbangan timbul mengenai pilihan dron ini untuk operasi kerana pertahanan udara musuh dan kelajuan dan jarak yang terhad dron ini.

IRGC mungkin mempunyai pelbagai objektif dalam fikiran apabila menggunakan senjata ini.

Pertama, dengan menghantar segerombolan dron ke arah musuh, mereka secara berkesan mencabar keupayaan pengawasan udara pasukan pakatan yang menyokong rejim Zionis, memaksa mereka untuk membersihkan langit di kawasan yang luas.

Tindakan ini agak provokatif dan juga menunjukkan kecekapan sebenar IRGC dalam mengesan dan menjejak dron ini.

Kedua, memandangkan tempoh operasi dron, sumber udara musuh sebahagian besarnya diduduki dalam menangani dron, mengehadkan kapasiti mereka untuk melancarkan operasi balas terhadap pangkalan peluru berpandu negara.

Dengan mengurangkan tekanan pada aktiviti pengesanan, terdapat kemungkinan beberapa dron mengelak pengesanan dan mencapai wilayah yang diduduki.

Jelas sekali bahawa satu lagi matlamat tersembunyi di sebalik menggunakan banyak penerbangan dron adalah untuk menyasarkan objektif sekiranya mereka berjaya menembusi lapisan pertahanan udara barisan hadapan musuh dan sekutunya.

Satu lagi pusingan serangan melibatkan penggunaan peluru berpandu jelajah.

Berdasarkan rakaman pelancaran peluru berpandu, kemungkinan IRGC Aerospace Force menggunakan peluru berpandu jelajah generasi pertama, kemungkinan jenis Paveh dengan sayap tetap, dalam operasi ini.

Peluru berpandu ini dilancarkan daripada pelancar trak mudah alih.

Dilengkapi dengan enjin turbojet yang terletak di bahagian atas badan mereka, mereka mempunyai jarak lebih 1000 hingga 1650 kilometer merentasi pelbagai model.

Terima kasih kepada enjin jet, peluru berpandu ini boleh mencapai kelajuan penerbangan yang dianggarkan lebih 700 hingga 900 kilometer sejam, membolehkannya sampai ke wilayah yang diduduki dari tanah Iran dalam masa kurang dari satu setengah jam.

Sama seperti dron, peluru berpandu jelajah mempunyai keupayaan untuk mengemudi di sepanjang laluan rumit ke arah sasaran yang ditetapkan.

Kelajuan penerbangan tinggi mereka meminimumkan tingkap kerentanan kepada sistem pertahanan udara musuh, meningkatkan kemungkinan mengelak pemintasan.

Selain itu, terbang pada altitud rendah memberikan kelebihan yang wujud dalam mengelak kebanyakan sistem pertahanan udara berasaskan darat untuk jenis peluru berpandu ini.

Peluru berpandu balistik: paksi utama operasi

Komponen utama serangan IRGC dalam Operasi Janji Benar ialah peluru berpandu balistik.

Dilancarkan pada awal pagi 14 April, peluru berpandu ini dengan pantas memasuki ruang udara wilayah yang diduduki.

Menurut maklumat yang diterbitkan, IRGC tidak menggunakan peluru berpandu Sejjil, Khorramshahr, Haj Qassem, Khyber Shekan 2, atau Hypersonic Fateh dalam operasi ini.

Antara peluru berpandu IRGC yang digunakan untuk menentang Israel, yang tinggal untuk menyerang Israel termasuk Dezful, dengan jarak melebihi 1000 kilometer, Qiam-2 dengan jarak 1000 kilometer, Rezvan dengan jarak 1400 kilometer, Khyber Shekan 1 dengan jarak 1450 kilometer, Emad dengan jarak 1650 kilometer, dan Ghadr dengan jarak 1950 kilometer.

Dua yang pertama, dengan mengambil kira jarak dari kawasan pelancaran ke kawasan sasaran, bertujuan untuk digunakan terhadap sasaran yang disebutkan di Bukit Golan yang diduduki.

Dezful dan Khyber Shekan ialah peluru berpandu bahan api pepejal dengan sistem pelancaran peluru berpandu condong, manakala selebihnya adalah bahan api cecair dan menggunakan sistem pelancaran menegak, semuanya dilengkapi dengan pelancar mudah alih.

Kerana jarak antara Iran dan wilayah yang diduduki, sistem musuh tidak dapat memintas peluru Iran semasa fasa pecutan awal.

Selain itu, memandangkan jarak pelancaran peluru berpandu yang pelbagai, tidak mungkin mana-mana daripadanya akan berada dalam lingkungan sistem pertahanan peluru berpandu musuh yang diketahui, kecuali sistem Aegis Amerika.

Sistem ini hanya boleh menggunakan peluru berpandu yang terbang melepasi atmosfera, memandangkan data radar yang mencukupi, dan hanya dengan salah satu peluru berpandunya.

Pada peringkat awal operasi, banyak video yang menggambarkan penerbangan peluru berpandu, interaksi dengan pertahanan udara musuh, dan letupan di beberapa kawasan telah dikeluarkan.

Beberapa video mempamerkan perspektif berbeza bagi kawasan sasaran yang sama.

Video ini menyerlahkan beberapa perkara penting, yang digariskan secara ringkas di sini.

Beberapa imej yang menunjukkan kesan peluru berpandu pada kawasan sasaran nampaknya berkaitan dengan pelancaran peluru yang mengandungi submunitions, yang pada asasnya adalah peluru berkelompok.

Dalam video tambahan, kita dapat melihat amunisi berkelompok berat melanda berturut-turut dalam kawasan tertentu, mungkin dikaitkan dengan kawasan Pangkalan Udara Nevatim.

Dalam klip tertentu, kita boleh memerhatikan fenomena peluru berkelompok yang memecut sejurus sebelum hentaman dan kemudian dengan pantas mengubah trajektorinya ke arah sasaran.

Pemerhatian ini menunjukkan bahawa peluru berkelompok ini dipandu sepanjang laluan penerbangannya, malah ada yang dilengkapi dengan penggalak atau pemecut untuk fasa terakhir.

Semua peluru berpandu yang digunakan dalam operasi baru-baru ini datang dengan peluru berkelompok boleh tanggal, menyebabkan komponen yang dipisahkan biasanya jatuh beberapa ratus kilometer dari kawasan sasaran.

Perkara utama ialah Iran menggunakan peralatan standardnya yang biasa dalam operasi ini, yang kebanyakannya musuh telah memperoleh data penerbangan terlebih dahulu.

Bagaimanapun, kerana berada dalam sikap bertahan, rejim Zionis terpaksa menggunakan semua sumber yang ada, termasuk sekutunya, untuk menangkis serangan besar Iran.

Ini mengakibatkan pendedahan maklumat yang pelbagai mengenai keupayaan operasi mereka.

Dalam mana-mana senario pertempuran, apabila musuh menembak peluru berpandu pertahanan awal mereka sebagai tindak balas kepada gelombang serangan pertama Iran—sama ada model lama atau umpan semata-mata—ia pasti mendedahkan tapak penempatan mereka.

Berikutan itu, peluru berpandu balistik hipersonik boleh mencapai sasarannya dengan pantas, selalunya dalam jangka masa yang dianggarkan oleh musuh, biasanya kurang daripada 5 minit, dengan berkesan meneutralkan sistem pertahanan mereka dari jauh.

Strategi ini baru-baru ini ditunjukkan dalam rakaman yang dikeluarkan oleh Hizbullah Penentangan Lubnan yang menyasarkan sistem pertahanan peluru berpandu Iron Dome.

Walau apa pun, memperoleh maklumat yang pelbagai tentang prestasi rangkaian pertahanan udara musuh dan jangkauan berkesannya akan menjadi penting dalam konfrontasi terakhir dengan rejim Israel.

Walaupun mereka mengambil masa berbulan-bulan hingga bertahun-tahun untuk menaik taraf keupayaan peluru berpandu pertahanan mereka, Iran bukan sahaja menyimpan kad ace seperti peluru berpandu Khaybar Shekan 2, Fateh 1 dan 2, dan Khorramshahr 4 secara tersembunyi tetapi juga telah mengelak daripada menggunakan beberapa peluru berpandu lama seperti Sejjil, Haj Qassem, dan Khorramshahr 2 dalam operasi ini, dengan itu mengekalkan kerahsiaan data prestasi operasi mereka.

Selain itu, Iran mempunyai keupayaan untuk meningkatkan kehebatan serangannya dengan lebih pantas dengan menambah baik hulu peledak peluru berpandunya daripada mereka bentuk semula keseluruhan sistem.

Oleh Mehdi Bakhtiari

Iran