Iqra’ (Bacalah) menjadi ayat pertama yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW kerana ia membawa mesej yang sangat mendalam dan universal.
Ayat ini terkandung dalam Surah Al-‘Alaq (96:1-5) dan menekankan kepentingan ilmu, pembelajaran, dan hubungan manusia dengan Penciptanya.
Berikut adalah beberapa sebab utama mengapa Iqra’ dipilih sebagai wahyu pertama:
1. Kepentingan Ilmu dalam Islam
- Perintah Iqra’ menandakan permulaan tamadun Islam yang dibina atas asas ilmu pengetahuan.
- Islam sangat menekankan kepentingan membaca, memahami, dan mencari ilmu sebagai cara untuk mendekatkan diri kepada Allah.
- Ayat ini mengingatkan bahawa ilmu adalah kunci kepada kejayaan dunia dan akhirat.
Allah SWT berfirman dalam Surah Al-‘Alaq (96:1-5):
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan.”
Ayat ini mengaitkan pembacaan dengan Tuhan, menunjukkan bahawa ilmu yang bermanfaat harus bermula dengan kesedaran terhadap Pencipta.
2. Transformasi Masyarakat Jahiliah
- Sebelum Islam, masyarakat Arab berada dalam era jahiliah (kejahilan), di mana budaya membaca dan menulis tidak menjadi keutamaan.
- Dengan wahyu ini, Allah SWT mengarahkan Nabi Muhammad SAW untuk membawa perubahan besar kepada masyarakat dengan ilmu dan wahyu Ilahi.
- Perintah ini mengangkat manusia daripada kejahilan kepada kefahaman yang mendalam tentang kehidupan dan agama.
3. Hubungan Manusia dengan Allah SWT
- Iqra’ tidak hanya bermaksud membaca teks, tetapi juga membaca tanda-tanda kebesaran Allah di alam semesta dan dalam diri manusia sendiri.
- Ia mengajar manusia untuk melihat dan memahami ciptaan Allah sebagai bukti keagungan-Nya.
- Surah ini menegaskan bahawa ilmu harus dihubungkan dengan iman dan pengiktirafan kepada Allah SWT sebagai sumber segala ilmu.
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ
“Yang menciptakan manusia dari segumpal darah.”
Ayat ini mengingatkan manusia tentang asal usulnya, iaitu ciptaan Allah, dan bagaimana ilmu membawa manusia mengenal Penciptanya.
4. Penekanan kepada Ilmu yang Diajar oleh Allah
- Dalam ayat keempat dan kelima, Allah SWT menekankan bahawa Dia adalah al-‘Alim (Maha Mengetahui) yang mengajar manusia dengan “pena”:
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ
“Yang mengajar (manusia) dengan pena.”
- Ini menunjukkan bahawa semua ilmu datang daripada Allah SWT, sama ada ilmu duniawi atau ukhrawi. Ilmu tidak hanya terbatas kepada membaca buku, tetapi juga melibatkan pengajaran melalui wahyu dan pengalaman hidup.
5. Motivasi kepada Nabi Muhammad SAW
- Nabi Muhammad SAW adalah seorang yang ummi (tidak tahu membaca atau menulis), dan wahyu ini memberi motivasi kepada Baginda untuk memulakan misi besar sebagai Rasulullah.
- Dengan perintah Iqra’, Allah SWT menunjukkan bahawa keupayaan membaca dan memahami ilmu bukanlah bergantung kepada kemahiran teknikal semata-mata, tetapi kepada petunjuk dan bimbingan Ilahi.
6. Permulaan Dakwah Islam
- Ayat ini menjadi simbolik kepada permulaan dakwah Islam, di mana Nabi Muhammad SAW diarahkan untuk menyampaikan mesej kebenaran kepada manusia.
- Iqra’ menandakan tugas besar Baginda untuk menyebarkan ilmu, mengajar manusia, dan memimpin mereka ke jalan yang benar.
Ayat Iqra’ yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW bukan sekadar perintah untuk membaca, tetapi membawa mesej besar tentang pentingnya ilmu, hubungan dengan Allah, dan transformasi manusia.
Islam mengangkat ilmu sebagai asas keimanan dan kemajuan, serta menggalakkan umatnya untuk terus belajar, memahami, dan menyebarkan kebenaran.
Firman Allah SWT dalam Surah Az-Zumar, ayat 9:
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي ٱلَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
“Katakanlah (Muhammad), apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?”
Ayat ini mengukuhkan lagi kedudukan ilmu sebagai asas dalam agama Islam.
7. Menanam Kesedaran tentang Tanggungjawab Ilmu
- Perintah Iqra’ juga mengingatkan bahawa ilmu bukan hanya untuk kepentingan peribadi, tetapi mesti digunakan untuk manfaat umat manusia.
- Nabi Muhammad SAW ditugaskan untuk menyampaikan ilmu yang diterima melalui wahyu kepada masyarakat, yang menjadi asas kepada syariat Islam.
- Dalam Islam, ilmu tidak hanya bermaksud ilmu duniawi tetapi juga ilmu agama yang menjadi panduan hidup.
Firman Allah SWT:
وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ ٱلْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
“Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit sahaja.” (Surah Al-Isra’, 17:85)
Ayat ini menunjukkan bahawa ilmu manusia adalah terhad tanpa petunjuk daripada Allah SWT, dan tanggungjawab umat Islam adalah memanfaatkan ilmu untuk kebaikan dunia dan akhirat.
8. Revolusi Pendidikan dalam Tamadun Islam
- Penekanan kepada Iqra’ membawa kepada perkembangan pesat dalam bidang pendidikan dan sains dalam tamadun Islam.
- Institusi pendidikan seperti madrasah, baitul hikmah, dan universiti ditubuhkan, menjadikan dunia Islam sebagai pusat ilmu pada zaman keemasan Islam.
- Ini menunjukkan bahawa wahyu pertama ini menjadi asas kepada pembangunan intelektual umat Islam.
Contoh:
- Para ulama seperti Al-Farabi, Ibn Sina, Al-Khwarizmi, dan Ibn Khaldun mencapai kecemerlangan dalam pelbagai bidang ilmu kerana ajaran Islam yang mementingkan ilmu.
9. Keseimbangan antara Ilmu Duniawi dan Akhirat
- Ayat Iqra’ juga menyeru kepada keseimbangan antara ilmu duniawi dan ilmu akhirat.
- Islam tidak memisahkan antara kedua-dua jenis ilmu ini kerana kedua-duanya saling melengkapi.
- Ilmu duniawi diperlukan untuk kehidupan, manakala ilmu agama diperlukan untuk panduan keimanan dan amal.
Sebagaimana Rasulullah SAW bersabda:
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
“Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim.”(Hadis Riwayat Ibn Majah)
Hadis ini menegaskan bahawa ilmu dalam apa jua bidang adalah satu kewajipan bagi umat Islam, selagi ia membawa manfaat kepada diri sendiri dan masyarakat.
10. Menghapuskan Kejahilan dan Ketidakadilan
- Wahyu pertama ini juga bertujuan untuk membebaskan manusia daripada kejahilan (jahiliah) yang menjadi punca kepada ketidakadilan sosial, penyembahan berhala, dan penindasan.
- Dengan ilmu, manusia mampu membezakan antara kebenaran dan kebatilan, antara yang halal dan haram, serta memahami tujuan sebenar kehidupan.
Sebagaimana firman Allah SWT:
وَمَن كَانَ فِى هَـٰذِهِۦٓ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا
“Dan barang siapa yang buta (hatinya) di dunia ini, maka di akhirat (nanti) ia akan lebih buta dan lebih sesat jalannya.” (Surah Al-Isra’, 17:72)
Ilmu menjadi alat untuk membuka mata hati manusia dan membawa mereka kepada jalan yang benar.
11. Pemerkasaan Individu dan Umat
- Perintah Iqra’ juga menekankan pemerkasaan individu melalui ilmu.
- Individu yang berilmu dapat membuat keputusan yang bijak, memahami tanggungjawab mereka kepada Allah dan manusia, serta memberi sumbangan besar kepada masyarakat.
- Sebuah umat yang berilmu akan menjadi umat yang kuat, dihormati, dan mampu memimpin dunia.
Rasulullah SAW bersabda:
خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
“Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya.”
(Hadis Riwayat Bukhari)
Kesimpulan
Ayat Iqra’ bukan sahaja perintah untuk membaca, tetapi juga seruan untuk mengembangkan ilmu, meningkatkan kefahaman, dan membangunkan masyarakat.
Ia mengajarkan bahawa ilmu mesti diiringi dengan keimanan dan keikhlasan kepada Allah SWT.
Kehadiran ayat ini sebagai wahyu pertama menunjukkan betapa Islam mengangkat darjat ilmu sebagai asas kehidupan yang bermakna, memberi manfaat kepada individu, masyarakat, dan seluruh alam.
Umat Islam digalakkan untuk terus mencari ilmu sepanjang hayat kerana ilmu adalah kunci kepada kejayaan dunia dan akhirat.
Sebagaimana pepatah Arab menyebut:
طَلَبُ الْعِلْمِ مِنَ ٱلْمَهْدِ إِلَى ٱللَّحْدِ
“Menuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.”