Ulasan Minda Presiden PAS: Politik Islam Kerana Allah

Ulasan Minda Presiden PAS: Politik Islam Kerana Allah

Kenalilah Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Sebelum Menyertainya atau Menyerangnya

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) berjuang dengan prinsip politik kerana Allah.

Tujuan perjuangannya berbeza daripada ideologi sekular yang berlandaskan pemisahan agama dan pemerintahan.

PAS menekankan bahawa politik Islam adalah sebahagian daripada tuntutan syariat, bersumberkan al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad SAW, dan ini direalisasikan dalam aktiviti seperti usrah, tamrin, dan liqa’ fikri.

Politik sebagai Amanah Khalifah di Bumi

Islam meletakkan tugas khalifah kepada manusia untuk memakmurkan bumi, sebagaimana firman Allah SWT:

وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٞ فِي ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةٗ…

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, ‘Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi…’”
(Surah al-Baqarah: 30)

Menurut Rasulullah SAW, selepas ketiadaan nabi, urusan politik Islam dipegang oleh para pemimpin yang melaksanakan tanggungjawab dalam meneruskan sistem khilafah:

كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ تَسُوسُهُمُ الْأَنْبِيَاءُ… وَإِنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي، وَسَيَكُونُ خُلَفَاءُ فَيَكْثُرُونَ.

“Bani Isra’il dipimpin oleh para nabi… Selepas aku, tiada lagi nabi, tetapi akan ada para khalifah.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tugas Politik Berlandaskan Syariat

Politik Islam bukan sekadar usaha duniawi, tetapi amanah ibadah kepada Allah. Firman Allah SWT dalam Surah al-Hajj menjelaskan ciri-ciri orang yang diberikan kuasa:

ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّـٰهُمۡ فِي ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ…

“Iaitu mereka yang apabila Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh kepada makruf, dan mencegah kemungkaran…”
(Surah al-Hajj: 41)

PAS menekankan perjuangan menegakkan agama dalam semua aspek kehidupan, dengan keyakinan bahawa kekuatan politik dan kekuasaan adalah amanah untuk memartabatkan agama Allah.

Wala’ dan Kesetiaan kepada Allah dan Rasul

PAS menegakkan prinsip wala’ (kesetiaan mutlak) kepada Allah, Rasul, dan pemimpin yang mematuhi syariat. Firman Allah SWT:

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ… فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ.

“Sesungguhnya, penolong kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman… dan sesungguhnya, pengikut agama Allah itulah yang pasti menang.”
(Surah al-Ma’idah: 55-56)

PAS berusaha mengumpulkan orang-orang beriman dalam satu jemaah, dengan tujuan menegakkan kebenaran tanpa takut kepada celaan atau tekanan daripada pihak luar.

Cabaran dan Ujian dalam Perjuangan

PAS mengakui bahawa perjuangan menegakkan Islam akan diuji, seperti yang difirmankan oleh Allah SWT:

أَحَسِبَ ٱلنَّاسُ أَن يُتۡرَكُوٓاْ أَن يَقُولُوٓاْ ءَامَنَّا وَهُمۡ لَا يُفۡتَنُونَ…

“Adakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan, ‘Kami telah beriman,’ sedangkan mereka belum diuji?”
(Surah al-‘Ankabut: 2)

Sejarah perjuangan PAS memperlihatkan pasang surut dan pelbagai cabaran, tetapi ia berpegang kepada prinsip bahawa kemenangan Islam adalah janji Allah. Rasulullah SAW bersabda:

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ…

“Sentiasa ada dalam kalangan umatku segolongan yang menegakkan kebenaran dan tidak akan terkesan dengan sesiapa yang mengecewakan mereka…”
(Riwayat Muslim)

Kesimpulan

PAS sebagai jemaah Islam berusaha menegakkan politik Islam dengan berpegang teguh pada al-Quran dan Sunnah, bukan semata-mata untuk kepentingan kuasa, tetapi untuk mencapai keredaan Allah.

Perjuangannya meliputi pelbagai aspek kehidupan, dari mendidik umat melalui majlis ilmu hingga berjuang mengatasi cabaran yang menghalang pelaksanaan syariat.

PAS menekankan bahawa politik Islam bukanlah pilihan peribadi, tetapi kewajipan sebagai khalifah di bumi, dengan tujuan mencapai kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Kolumnis