Nilaikan Pengendalian COVID-19 Malaysia Secara Objektif

Nilaikan Pengendalian COVID-19 Malaysia Secara Objektif

Terus terang, saya sedikit bosan dengan kekurangan objektif dalam perbincangan mengenai pandemik COVID-19 di Malaysia.

Bagi mereka yang terus-menerus menyebut kerajaan Perikatan Nasional sebagai “kerajaan pintu belakang”, maklumat disajikan dengan cara untuk menyokong tanggapan bahawa PN benar-benar tidak kompeten.

Sebagai contoh, terdapat carta yang beredar di media sosial beberapa hari yang lalu yang menunjukkan bahawa kadar kes baru Malaysia setiap juta penduduk setiap hari adalah yang tertinggi di dunia, dengan komen yang menyertainya mengenai ketidakmampuan pentadbiran PN.

Pandemik ini mengikuti corak waxing dan waning di seluruh dunia.

Terdapat gelombang jangkitan naik dan turun yang berlaku di pelbagai negara.

Walaupun statistik yang ditunjukkan dalam carta di atas adalah benar sehubungan dengan insiden kes Malaysia, itu tidak cukup asas untuk memberikan penilaian yang seimbang terhadap kerajaan Malaysia menangani wabak hingga kini.

Izinkan saya berkongsi dengan anda beberapa angka yang memberikan asas yang jauh lebih baik untuk menilai prestasi Malaysia.

Sumber: worldometer.info/coronavirus 21/5/2021

Statistik perlu ditafsirkan dengan berhati-hati.

Saya berpendapat bahawa kejadian COVID-19 kes per juta penduduk memberikan satu ukuran terbaik dari kompetensi negara dalam menangani wabak tersebut.

Pengesanan kes awal, pemeriksaan kontak yang tepat, pengujian dan pengasingan kes positif adalah yang menyebabkan tahap kejadian menurun.

Campur tangan ini memerlukan komitmen dan koordinasi politik tingkat tinggi yang jelas kurang di beberapa negara terkaya di dunia!

Sudah tentu peringatannya adalah bahawa peratusan kes asimtomatik atau simptomatik ringan yang diakui positif COVID-19 akan berbeza-beza bergantung pada seberapa luas jaring pemeriksaan untuk setiap kes positif, dan kadar kejadian yang lebih rendah di beberapa negara membangun mungkin disebabkan di bawah diagnosis.

Kadar kematian kes (CFR) lebih sukar difahami kerana kematian bergantung pada beberapa faktor yang berbeza.

Ada kemungkinan bahawa kadar kematian kes yang lebih tinggi di Indonesia dibandingkan dengan Malaysia disebabkan oleh mereka tidak mendiagnosis sebanyak kes asimtomatik seperti yang kita lakukan di Malaysia – iaitu CFR kita lebih rendah sebahagiannya kerana penyebut kita untuk indeks ini lebih besar.

Kemungkinan lain adalah di Indonesia, perawatan perubatan yang memadai tidak tersedia untuk sebagian dari 15% kes yang memerlukan bantuan oksigen.

CFR yang jauh lebih tinggi untuk Itali dan UK adalah kerana populasi negara-negara ini mempunyai kecenderungan yang lebih besar terhadap reaksi sistem imun yang berlebihan terhadap jangkitan COVID-19.

Reaksi berlebihan ini menimbulkan “ribut sitokin” dan gangguan mekanisme pembekuan dalam tubuh.

Ini berlaku pada minggu kedua penyakit klinikal, dan kerosakan yang dilakukan bukan lagi disebabkan oleh virus COVID-19 tetapi oleh “kerosakan cagaran” yang disebabkan oleh sistem imun yang terlalu teruja.

(Inilah sebabnya mengapa rawatan utama pesakit ini adalah steroid untuk menenangkan sistem imun dan antikoagulan untuk mencegah pembekuan yang tidak normal.)

Berdasarkan jadual di atas, saya akan mengatakan bahawa Kerajaan kita tidak terlalu buruk dalam menangani wabak ini, walaupun jelas terdapat kesalahan – pilihan raya Sabah, kegagalan memenangkan kepercayaan dan kerjasama penduduk pekerja migran dan kegagalan untuk berhati-hati daripada terlalu ramai di bazar dan pasaraya kita.

Kita sebagai warga mempunyai hak, bahkan kewajiban, untuk mengkritik dan menawarkan idea bagaimana untuk meningkatkan pengendalian COVID-19.

Tetapi kritikan kita haruslah secara bersopan dan berdasarkan penaakulan objektif, dan tidak terdiri dari “tembakan murah” untuk mendapatkan poin politik kepartian.

Kami (di Malaysia dan di dunia) kini menghadapi krisis terbesar yang dihadapi umat manusia sejak Perang Dunia Kedua.

Kita memerlukan Kerajaan kita melakukan perkara yang betul untuk membebaskan kita dari krisis kesihatan dan ekonomi yang digabungkan ini.

Kerajaan harus:

  • Laksanakan sekatan pergerakan apabila dan diperlukan untuk mencegah kejadian kes baru dari kemampuan hospital kita yang berlebihan;
  • Pastikan program vaksinasi mencapai 80% populasi kita (26 juta) secepat mungkin. Sehingga kini hanya 11 juta rakyat Malaysia yang mendaftar. Selebihnya tetap tidak yakin, dan anti-vaxxer tidak membantu keadaan.
  • Pastikan mereka yang pendapatannya runtuh kerana PKP dikenal pasti dan disokong.
  • Kumpulkan dana yang diperlukan untuk melakukan semua perkara di atas tanpa menjejaskan penilaian kredit Malaysia di pasaran kewangan.

Kerajaan memerlukan sokongan dan kepercayaan rakyat untuk melaksanakan langkah-langkah di atas.

Saya mengemukakan bahawa menjatuhkan Kerajaan secara tidak adil dan menjejaskan kredibilitinya tidak membantu menangani mimpi buruk COVID-19.

Jangan kritik jika ada kekurangan dan jika boleh, cadangkan langkah-langkah pragmatik yang dapat diambil untuk mengatasinya.

Tetapi meremehkan semua yang dilakukan oleh Kerajaan atas dasar mereka adalah “kerajaan pintu belakang yang tidak sah” dan oleh itu semua yang mereka lakukan mestilah salah, tidak membantu keadaan!

Mari kita tinggalkan politik kepartian untuk sementara waktu dan fokus untuk bernavigasi dengan selamat melalui ribut kesihatan / ekonomi yang disebabkan oleh COVID-19. – 29 Mei 2021

Oleh Dr. Jeyakumar Devaraj

Dr. Jeyakumar Devaraj adalah ketua Parti Sosialis Malaysia (PSM)

Pandangan yang dikemukakan adalah semata-mata dari pengarang dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Focus Malaysia.

Kesihatan