Pendedahan Arahan Anwar Tidak Cabar Kemenangan Zahid Timbulkan Pelbagai Spekulasi

Pendedahan Arahan Anwar Tidak Cabar Kemenangan Zahid Timbulkan Pelbagai Spekulasi

Pendedahan mengejutkan oleh Shamsul Iskandar Md Akin, bekas calon Pakatan Harapan (PH) di Bagan Datuk, mengenai arahan yang diterimanya daripada Anwar Ibrahim pada malam pengiraan undi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) mencetuskan tanda tanya.

Arahan itu, menurut Shamsul, meminta beliau tidak mencabar kemenangan tipis Ahmad Zahid Hamidi di kerusi tersebut, sekaligus membuka semula kontroversi di sebalik pembentukan kerajaan beberapa hari selepas keputusan PRU15 diumumkan.

Dalam satu wawancara di podcast pro-kerajaan “Apa Cerita”, Shamsul mendedahkan bahawa beliau telah dihubungi oleh Anwar sekitar pukul 2.30 pagi, ketika pengiraan undi di Bagan Datuk masih belum selesai, meskipun kebanyakan keputusan di kawasan lain telah diumumkan.

Beliau menzahirkan rasa pelik kerana berdasarkan kiraan awal, beliau hampir menewaskan Zahid di kubu kuat presiden UMNO itu, dengan majoriti tipis hanya 348 undi.

Menurut Shamsul, beliau pada mulanya bertekad untuk menuntut pengiraan semula memandangkan terdapat 800 undi rosak yang berpotensi mengubah keputusan.

“Kita mesti lawan. Kita kena pastikan undi dikira betul-betul,” tegasnya. Namun, Anwar memberikan arahan yang berbeza.

Keutamaan Bentuk Kerajaan

Anwar, menurut Shamsul, menasihatinya supaya menerima keputusan tersebut dan memberi fokus kepada pembentukan kerajaan.

“Dia kata, ‘Sam, kita nak tubuh kerajaan. Zahid dah keluarkan surat sokongan untuk tubuh kerajaan,’” dedah Shamsul dalam temubual tersebut.

Zahid Hamidi, yang mengetuai Barisan Nasional (BN) dengan prestasi terburuk dalam sejarah gabungan itu – hanya memenangi 30 kerusi – dilaporkan telah bersetuju untuk bekerjasama dengan PH bagi membentuk kerajaan perpaduan.

Kerjasama ini memberikan gabungan Anwar majoriti mudah dengan 112 kerusi, sekaligus mengatasi Perikatan Nasional (PN) yang berjaya memperoleh sokongan 115 ahli parlimen melalui akuan bersumpah yang dihantar kepada Istana Negara.

Walau bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong ketika itu, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah, melantik Anwar sebagai perdana menteri selepas Zahid membawa 30 kerusi BN untuk menyokong PH.

Perkembangan ini menimbulkan pelbagai spekulasi tentang adanya pakatan awal antara Anwar dan Zahid.

Kontroversi Pakatan Anwar-Zahid

Pendedahan Shamsul menguatkan dakwaan bahawa pakatan sulit antara Anwar dan Zahid telah dirancang lebih awal.

Malah, beberapa laporan sebelum ini menyebut bahawa Anwar sengaja meletakkan Shamsul sebagai calon di Bagan Datuk bagi menamatkan karier politiknya kerana dilihat sebagai “orang Azmin Ali,” merujuk kepada bekas timbalan presiden PKR yang keluar parti pada 2020.

Bekas Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohamad turut mendakwa wujud perjanjian sulit antara Anwar dan Zahid bagi membentuk kerajaan pasca-PRU15, satu tuduhan yang telah dinafikan kedua-dua tokoh politik tersebut.

Kontroversi ini mengingatkan ramai kepada kejadian pada 2020, di mana Zahid dilaporkan pernah menulis surat kepada Istana Negara untuk menyatakan sokongan kepada Anwar sebagai perdana menteri.

Rakaman perbualan telefon yang didakwa bocor pada April 2021 turut membongkar perbincangan antara Anwar dan Zahid mengenai strategi memutuskan hubungan antara UMNO dan PN.

Perkembangan itu bercanggah dengan keputusan Majlis Tertinggi UMNO ketika itu, yang berikrar tidak akan bekerjasama dengan Anwar atau DAP.

Gesaan Siasatan Terhadap Penyalahgunaan Nama Istana

Peguam Rafique Rashid melihat pendedahan terbaru ini sebagai bukti bahawa kerajaan perpaduan bukan dibentuk atas titah Yang di-Pertuan Agong semata-mata, seperti yang sering didakwa.

“Rupanya, Zahid sudah sediakan dokumen awal lagi. Ini membenarkan spekulasi bahawa perancangan telah berlaku lebih awal,” katanya.

Rafique turut mendesak polis untuk membuka siasatan terhadap dakwaan ini, khususnya tentang kemungkinan nama istana telah digunakan bagi mengesahkan pembentukan kerajaan.

Beliau menegaskan bahawa laporan polis telah dibuat oleh Sekretariat Selamatkan Malaysia pada November tahun lalu berhubung dakwaan salah guna nama Agong, namun sehingga kini tiada tindakan lanjut diambil.

Dengan pendedahan terbaru oleh Shamsul, Rafique percaya polis kini mempunyai asas kukuh untuk memanggil Shamsul bagi siasatan lanjut.

Arahan Demi Kepentingan Parti

Shamsul menyatakan bahawa walaupun beliau kecewa kerana tidak dapat meraih kemenangan peribadi di Bagan Datuk, beliau akur dengan arahan Anwar demi kepentingan parti dan pembentukan kerajaan.

“Dalam peperangan, tak boleh ada dua jeneral. Arahan jeneral mesti diikuti,” katanya.

Pendedahan ini membuka semula perbincangan mengenai dinamik politik antara Anwar dan Zahid serta bagaimana kompromi politik diperlukan dalam usaha membentuk kerajaan.

Namun, persoalan utama yang masih berlegar adalah sejauh mana keputusan ini akan terus mempengaruhi hubungan antara PH dan BN dalam jangka panjang, serta persepsi rakyat terhadap kesahihan pembentukan kerajaan perpaduan.

Politik