Hussein Memulakan Pemberontakan Untuk Menjatuhkan Kerajaan Uthmaniyyah

Hussein Memulakan Pemberontakan Untuk Menjatuhkan Kerajaan Uthmaniyyah

Hussein bin Ali adalah gabenor Madinah di bawah kerajaan Uthmaniyyah, tetapi pada tahun 1916, beliau mengadakan rundingan secara rahsia dengan Inggeris dan Perancis untuk mengadakan pemberontakan menentang Kerajaan Uthmaniyyah.

Hussein menginginkan sebuah negara Arab yang terbentang dari Syria ke Yaman agar beliau dapat diangkat sebagai khalifah.

Setelah konflik di Mesir di sekitar Terusan Suez, pemberontakan bermula ketika para penyokong Hussein menyerang Uthmaniyyah di Mekah dalam pertempuran yang berlangsung selama sebulan.

Tentera Mesir dihantar untuk membantu orang-orang Hashem, dan juga artileri Britain.

Serangan terhadap Uthmaniyyah berlanjutan sehingga ke Jeddah, di mana orang Arab menyerang pelabuhan Uthmaniyyah dengan bantuan tentera laut Inggeris dan Perancis.

Selama beberapa tahun kemudian, dengan bantuan perancangan Inggeris, seperti Lawrence of Arabia, tentera dan puak Arab yang berlainan terus menyerang rangkaian pengangkutan Uthmaniyyah dan tempat-tempat penting sehingga Kerajaan Uthmaniyah dilemahkan dengan teruk.

Pada akhir tahun 1918, sekutu – yang diwakili oleh Pasukan Ekspedisi Mesir yang mereka buat pada tahun 1916 – telah mengambil alih Palestin, Lebanon, Syria, dan beberapa bahagian di Semenanjung Arab.

British dan Perancis telah menjanjikan kemerdekaan Arab jika mereka menolong British menentang Uthmaniyyah, dan perjanjian telah dipersetujui dengan Hussein pada tahun 1916.

Namun, perjanjian ini secara diam-diam diabaikan dalam Perjanjian Sykes-Picot yang diselesaikan oleh Britain dan Perancis di belakang Arab, di mana penguasaan Timur Tengah akan berpecah antara kuasa sekutu.

Selepas itu, sementara Hussein menyatakan dirinya sebagai ‘Raja Tanah Arab’, Timur Tengah berada di bawah pemerintahan Britain dan Perancis.

Ketika, pada tahun 1924, Khilafah Uthmaniyyah dijatuhkan secara rasmi, dan Hussein menyatakan dirinya sebagai Khalifah, satu lagi klan saingan yang berpengaruh, House of Saud, bertindak balas.

Dipimpin oleh Abdulaziz Ibn Saud, mereka menyerang Hussein dan pasukannya, mengakhiri 700 tahun pemerintahan Hashemite.

British, yang telah menyokong Hussein, tidak masuk untuk membantu sekutu mereka yang diasingkan.

Sebenarnya, Britain telah memulakan hubungan diplomatik yang tenang dengan Ibn Saud semasa perang.

Britain di sini akan memulakan sokongan berterusannya kepada Saud House, yang mengambil alih Mekah, Madinah dan Jeddah.

Dua tahun kemudian, pemerintah Britain akan menandatangani perjanjian yang memberi Ibn Saud kawalan wilayah ini, yang membawa kepada kelahiran Kerajaan Arab Saudi.

Sejarah